Skånes Fria

Allt fler flyger från skånska flygplatser

Från 2010 till 2011 ökade antalet passagerare vid alla de tre skånska flygplatserna, trots att allmänheten är medveten om klimatförändringarna. – Det är sanslöst. De flesta människor har inte förstått problemet, säger Tomas Björnsson från Lunds Naturskyddsförening.

Kristianstad airport hade 2,4 procent fler passagerare förra året än året innan, Ängelholm Helsingborg airport ökade med 5,5 procent under samma period och Malmö airport fick hela 22 procent fler passagerare 2011 jämfört med 2010.

– Vi har framför allt gjort ett riktat arbete mot flygbolagen, som gett resultat, säger Malmö airports flygplatsdirektör Peter Weinhandel.

Främst är det lågprisbolag som Norwegian och Ryanair som ökat sina flygningar från Malmö. Att Ryanair kom tillbaka till flygplatsen tror flygplatsdirektören beror på att de är nöjda med både passagerarunderlaget och tiden som det tar från landning tills planen kan lyfta igen.

Flera av de nya flyglinjerna startar under våren, så ännu fler passagerare väntas framöver. Peter Weinhandel säger att de nya passagerarna främst kommer från andra trafikslag.

– Vi har ju haft några besvärliga vintrar. Vår största destination är Stockholm och en av våra största konkurrenter är tåget. Men vi har inte riktigt samma problem med förseningar som tågen, säger han.

Ökningarna är inte unika för Skåne, säger Håkan Brobeck, statistiker på Transportstyrelsen.

– 2011 var ett år där det svenska flyget slog all time high. I stort sett alla flygplatser ökade, säger han.

Han ser flera orsaker till uppgången. Dels tror han precis som Peter Weinhandel att fler kan ha valt flyget framför tåget, efter de senaste årens tågstrul. Dels handlar det om den ekonomiska utvecklingen. Och dels har lågprisbolagen påverkat genom att pressa priser, framför allt på inrikesflyget.

– Det har varit en särskilt kraftig ökning på sträckorna Malmö–Stockholm och Göteborg–Stockholm, säger Håkan Brobeck.

Och åtta av tio skåningar kommer att flyga inrikes lika mycket eller mer under 2012 jämfört med 2011. Det visar en undersökning av TNS Sifo, beställd av Swedavia, som äger elva flygplatser i Sverige.

Trots att de flesta är medvetna om de problem som klimatförändringar väntas medföra inom en snar framtid, väljer alltså många flyget framför tåget. Varför?

– Drivkraften bakom ökande flygresor är lägre priser, och flyget har på 20 år blivit billigare, säger Tomas Björnsson, som är aktiv i Lunds Naturskyddsförening och har ett särskilt fokus på klimatfrågan.

– Av tio ton utsläpp från svensken per person och år, kommer ett ton från flyget.

Han påpekar att kött, energi och transporter är andra viktiga källor till höga utsläpp, men nämner flygresor till Thailand som ett exempel på något som folk helst inte ska göra.

– Det finns väl en förnekelse, ”jag kan unna mig det här, vi gör något gott för människor i Thailand”. Man vill uppleva saker innan det är för sent, men vi måste fundera över vad det är som vi upplever. Alla har tagit till sig klimatproblemet, men de tror inte att det händer här och nu. De tror att vi måste hitta lösningar till år 2050 när 2015 är mer realistiskt.

Han tror att det enda som kan ändra människors beteende är ett arbete med deras grundläggande värderingar. Att komma bort i från jakten på status och pengar, och börja tänka mer på livskvalitet än på ekonomiskt välstånd.

Mer information är inte lösningen, menar han. De flesta känner redan till att flygresor skapar stora utsläpp. Tomas Björnsson tror inte heller på lagstiftning, skatter eller andra påtryckningar på flygnäringen.

– Den typen av regleringar kan man bara lägga på om folk är med på det.

Han hoppas att fler ska satsa på mer miljövänliga semestrar i framtiden, som att cykla eller åka tåg inom Sverige och Europa. Många tror att det är krångligare än vad det är, menar han, och han hoppas att fler ska sprida sina positiva erfarenheter.

Det är också viktigt att de som är aktiva i miljörörelsen lever som de lär, menar han.

– Jag vägrar att flyga och kör i princip inte bil heller. Man måste jobba på samhällsnivå också, men det går inte utan enskilda som går före.

Allra helst vill Tomas Björnsson se ”en mobilisering à la 30-talet” i klimatfrågan.

– Det behöver nog bli en rörelse, typ omställningsrörelsen, då tror jag att det går och att flyget kan tyna bort av sig självt. Annars går det som för Ikaros.

Men han ser positiva tecken, till exempel det faktum att trafikforskare pratar om cykelns återkomst.

– Jag hör till dem som blir taggade av att försöka att bemästra sådana här svårigheter. Det finns mycket konkret klimatarbete man kan göra.

Fakta: 

Antal passagerare på de skånska flygplatserna

Kristianstad
2010: 38 394
2011: 39 347
Ökning: 2,4 procent

Ängelholm
Helsingborg
2010: 376 234
2011: 396 757
Ökning: 5,5 procent

Malmö
2010: 1 597 164
2011: 1 944 887
Ökning: 22 procent

Källa: Transportstyrelsen

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Företag byteshandlar i ny barterring

Lokala företag blir starkare om de byter sitt överskott av varor och tjänster med varandra. Det är tanken med en så kallad barterring, som nu startar för första gången i Sverige.

Så ska städer bli hållbara

Ny studie: Om vi vill öka ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet behöver vi fokusera mer på städerna.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu