Stockholms Fria

SL:s chockhöjning

Den 1 september höjs avgiften på SL- korten. Den som behöver ett månadskort blir då tvungen att betala 100 kronor extra för att ta sig runt i kollektivtrafiken. Kritiken har varit massiv och organisationen Planka är övertygade om att beslutet endast leder till att fler nu väljer att hoppa över spärrarna.

Tidigare i veckan gick SL ut med uppgifter om höjning av månadskortet från 690 till 790 kronor. Detta trots att man 2010 lovade resenärerna att biljettpriserna inte ska öka.

SL motiverar beslutet med att de vill bygga ut kollektivtrafiken och i en intervju med Metro menade finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M) att staden står inför investeringar på cirka 1,3 miljarder nästa år. Reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Organisationen Planka gick i taket när Torbjörn Rosdahl i en intervju med DN sa ” hundra kronor, det är tre chipspåsar”

Planka menade att uttalandet var föraktfullt mot låginkomsttagare och i torsdags genomförde de en aktion vid Gullmarsplan där de delade ut chips och flygblad i protest mot MTR:s driver höga priser och personalpolitik.

SSU genomförde även en liknade ”chipsaktion” i fredags på Sergels torg i Stockholm.

Stig Nyman (KD) är ledamot i landstingsstyrelsen. Han menar att pengarna från höjningen behövs, bland annat för att rusta upp den gamla tunnelbanan.

– Visa delar av tunnelbanan är nästan 60 år gamla och Roslagsbanan behöver rustas upp och göras tillgänglig.

De som inte tjänat på era skattesänkningar och de som innan höjningen inte haft råd att köpa biljetter. Vad säger ni till dem?

– Vi har inte höjt priset på flera år och de som inte haft råd tidigare berörs ju inte.

Men det kommer inte direkt bli lättare för dem nu?

– Det är sant, men de allra flesta som använder kollektivtrafiken har gynnats av våra skattesänkningar.

Stig Nyman menar att principen att kollektivtrafiken ska finansieras till 50 procent av skattemedel är en bra princip.

– Nu är vi inte riktigt där än, utan fortfarande finansieras kollektivtrafiken något mer genom skattemedel.

Så stockholmarna kan räkna med fler höjningar?

– Nu har vi sagt att ingen höjning kommer ske före utgången av år 2014.

Men kan inte skattehöjning vara ett alternativ för att få in mer pengar?

– Inte i den konstellation vi sitter och vi har redan landets högsta landstingsskatt. Men det är klart, rent matematiskt skulle det kunna vara alternativ, men mitt svar är nej, vi vill inte höja skatten.

Alexander Berthelsen från Planka anser att politikerna borde tänka om sin strategi.

– Vi tycker att det är helt fel väg att gå. De höjer priset på kortet vilket alla inklusive SL vet bidrar till mindre resande. Istället satsar de en massa pengar på att bygga stadsmotorvägar som Förbifart Stockholm.

Politikerna och SL skjuter sig i foten menar han. Deras höjning av priser leder i slutändan till att fler plankar, de får in mindre intäkter och måste satsa på kontroller och spärrar som kostar mycket pengar.

– Det är väldigt konstiga signaler de sänder ut om de vill satsa på kollektivtrafik, säger han.

Fakta: 

<h2><span><a href="http://www.fria.nu/tema/foerbifarten">Läs fler artiklar om Förbifart Stockholm på vår temasida.</a><br></span></h2>

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Första miljarden på väg till Förbifart Stockholm

Nästa år ges drygt 1,2 miljarder från trängselskatten tillbaka till Stockholm, vilket är dubbelt så mycket som tidigare år. Nästan allt går till att finansiera Förbifart Stockholm. "Ett stort svek mot folkomröstningsresultatet", säger Göran Folin från Alternativ stad.

Stockholms Fria

”Vi vill ha folkomröstning”

Regeringens budget för 2011 innebär att bygget av Förbifart Stockholm kommer igång. Den finns nu med i budgeten och byggstart planeras till 2012. Men miljörörelsen, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har inte gett upp hoppet om att stoppa bygget genom en folkomröstning.

Stockholms Fria

© 2025 Fria.Nu