Har vi lärt oss något sedan 30-talet?
De tre öarna Trossö, Kalvö och Lindö i den bohusländska skärgården är ihopbunda av en sex kilometer lång välbyggd bilväg. På vägen, som byggdes genom så kallade AK-jobb på 1930-talet, har dock inte en enda bil någonsin kört. AK-jobben var sysselsättningsprogram utfärdade av statens arbetslöshetskommission och på 30-talet var man övertygad om att i framtiden skulle en bro eller bilfärja göra biltrafik möjlig på öarna. Någon bil eller bilfärja har det dock aldrig blivit.
Tanken med AK-jobben var att genom att få fler i arbete så har fler råd att konsumera och då kan mer produceras vilket gör att fler kan få jobb och då har fler råd att konsumera och så vidare. Man ville helt enkelt genom dessa konstruerade jobb stimulera fram en ekonomisk tillväxt. Att jobben i sig ofta var meningslösa betydde då mindre. Att få tid att leva var inte något som var prioriterat på den tiden. Det viktiga var att sysselsätta folk och att få hjulen att börja rulla.
Det var inte bara i Sverige och Bohuslän man tänkte så, det låg i tiden att med stora statliga satsningar få hjulen och samhällsekonomin att snurra. Samma strategi använde sig Hitler av när han byggde upp tredje riket. Genom gigantiska satsningar på krigsindustrin och stora vägprojekt fick han ekonomin och tredje riket att växa.
I Sovjetunionen skulle man under de närmaste årtiondena satsa på en mängd liknande projekt för att skapa det goda samhället, få hjulen att rulla och hålla folk i arbete. Det mest lyckade var kärnkraftverket Tjernobyl, inget annat projekt gav samma tillväxt i det imperiets historia som dess härdsmältan.
Både tredjeriket och Sovjetunionen har fallit och så här 80 år senare, med en otrolig teknikutveckling som har gjort att vi bara skulle behöva jobba några timmar i veckan för att producera allt vi behöver och en materiell standard långt över vad jorden tål så kan idéerna från 30-talet framstå som absurda. Men det var så de tänkte då. Med välutbildade, fria, kreativa och självständiga invånare och politiker som förstått livets mening vet vi i dag förstås bättre än att hålla folk sysselsatta på konstgjord väg och att öka överuttaget från vår jord år efter år. Men som sagt, det var andra tider och tankar då.
Vägen på de tre öarna var inte det enda AK-projektet i den bohusländska skärgården på 30-talet. Två kanaler byggdes också. När Sotenäs kanal och Malö strömmar var klara hade dock de lastfartyg som de byggdes för blivit så stora att de inte kunde använda kanalerna. Dessutom var Malö strömmar alldeles för strömt för att funka även för mindre fartyg, och allt mer godstrafik hade börjat gå på land.