Debatt


Skattebetalarnas förening
Fria Tidningen

Hur används våra skattemedel?

SKATTER Varje år samlas hundratals organisationer till Almedalsveckan för att bedriva opinionsbildning. Det handlar inte sällan om lobbyarbete för att locka mera skattepengar till den egna organisationen.

Under senare tid har offentliga myndigheter börjat öka sin närvaro i Almedalen. Tidningen ST Press uppskattar att statliga myndigheter i år spenderade runt 20–30 miljoner kronor under Almedalsveckan. En granskning av Skattebetalarnas förening visade dessutom nyligen att myndigheterna mörkar kostnaden för sina satsningar.

Det är förstås inte bara under Almedalsveckan som myndigheterna spenderar pengar på opinionsbildning. Den totala kostnaden för myndigheternas opinionsbildande arbete uppgår till miljardbelopp.

Men är det verkligen rätt att myndigheter spenderar våra skattepengar för att försöka locka politikerna att skjuta till ännu mera skattepengar till dem? Är det över huvud taget en kärnuppgift för staten att påverka våra politiska åsikter? Borde man inte lägga resurserna på att stärka välfärden och/eller sänka skattebördan?

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Debatt
:

Bäst vore en generell skattereform

REPLIK: BIDRAGSFUSK Sven Ohlsson skriver i en replik till mig i Fria Tidningen 23 oktober att jag ”som väntat” inte är intresserad av att diskutera skattefusk. Han kommer sedan med flera märkliga påståenden, kanske mest anmärkningsvärt är följande: ”Det kan också ifrågasättas om kostnaderna för rut-avdraget inte skulle belasta biståndsbudgeten”.

Fria Tidningen
Debatt
:

Public service har bäst pressetik

Olika perspektiv på samma sak – i Frias nya satsning "duellen" lyfts frågor från olika vinklar. Först ut är skribenterna Jens Ganman och Sargon De Basso som har olika syn på public service existensberättigande. Jens Ganman tycker att de statligt stödda mediebolagen har spelat ut sin roll. Här delar Sargon De Basso med sig av sitt resonemang kring varför han är av motsatt åsikt.

© 2025 Fria.Nu