Just nu lägger Göteborgsregionen ner stora summor på ett projekt kallat K2020 och som ska leda fram
Just nu lägger Göteborgsregionen ner stora summor på ett projekt kallat K2020 och som ska leda fram till en dubblerad kollektivtrafik. Detta kommer inte ut att infrias om utvecklingen fortsätter som den gjort de senaste åren.
Problemet är att parallellt med utbyggnaden av kollektivtrafiksystemen som för övrigt inte är speciellt imponerande, så byggs vägsystemen ut också. Ingen har väl kunnat undgå partihallsförbindelsen som nu reser sig på höjden över gamla Slakthuset. Dessa bilbroar kommer att bli lika väl synliga som Göteborgshjulet och Läppstiftet och kommer att bli det första besökarna ser av stan när de kommer inrullande från Stockholmshållet oavsett om de kommer på väg eller järnväg.
I en situation när ALLA resurser skulle behöva samordnas så att kollektivtrafikens relativa fördelar i transportarbetet verkligen ökar så byggs det utan förbehåll vidare på vägsystemen också, med bibehållna fördelar för vägtrafiken. Med den nyss presenterade KTH-forskningen borde ju politikerna verkligen ta sig en funderare på vad de är på väg att åstadkomma med dagens utveckling.
Samma utveckling kan man se i Stockholmsområdet. Miljöminister Andreas Carlgren stod på barrikaderna och försvarade beslutet om att tillåta motorvägsprojektet ”Förbifart Stockholm” som en satsning för klimatets skull vilket måste betecknas som närmast skrattretande. Prognoserna för hur stor del av trafiken på förbifarten som kommer att bli kollektiv stannar siffran på blyga sju procent. Hur ska man kunna locka fler människor till kollektivtrafiken om man ständigt ser till att biltrafiken har bättre förutsättningar?
På så sätt kommer aldrig någon reell förändring till stånd och man undrar om politikerna är lurade av någon, är dåligt insatta i problemet eller om man helt enkelt inte vill att kollektivtrafiken SKA ta en större del av trafikarbetet i framtiden. Med tanke på att det är ”män med slips” till största delen som tar besluten i samhället ligger kanske det sista närmast sanningen. Rätta mig gärna på den punkten om jag har fel.