Miljömässig dubbelmoral
Det finns många aspekter på det här med miljöfrågan. Alla är inblandade i den. Oavsett om du är högt uppsatt industriman i Västvärlden eller äger ett par kor någonstans i Asien är du med och bidrar till exempel växthuseffekten, skriver Björn G Olsson.
I det politiska system som vi tillhör är den breda uppfattningen att marknadskrafterna automatiskt ska rätta upp miljön allteftersom en upplyst marknad efterfrågar miljöriktig teknik och därmed gör den lönsam att utveckla. Nackdelarna med systemet är dock många. Det är fortfarande för få som direkt anammar ny teknik och det går alldeles för långsamt att få den till marknaden.
Orsaken är vår miljömässiga dubbelmoral som gör det helt moraliskt legalt att prata vitt och brett om miljöomställning samtidigt som det är 'business as usual' som gäller i det dagliga livet. Slå upp en dagstidning och det blir hur uppenbart som helst. På flera sidor kan man läsa hur journalisterna skriver pedagogiska artiklar om växthuslarm och vad som krävs för att komma tillrätta med det, samtidigt som man på nästa uppslag finner samma gamla annonser om motorstarka bensindrivna bilar. Dessa annonser riktar sig knappast till den lille mannen med korna i Asien som jag nämnde i inledningen, utan till välupplysta svenska medelålders män som i allmänhet är mycket kunniga i miljöproblematiken. Mycket snack och lite 'verkstad' alltså.
I det dagliga livet verkar det som miljöproblem är något man debatterar, inte tar itu med konkret. Man pratar hellre om att 'det nu finns alternativ' snarare än att det fortfarande finns en grupp välsituerade som fortsätter att leva som om miljöproblemen aldrig existerat.
I slutänden är det mest en fråga om vem som ska betala. Just nu lutar det åt att snaran dras åt kring de resurssvaga i samhället som kommer att se sin bensin bli så dyr att bilkörning blir en lyxvara som få har råd med, snarare än att bilföretagen tar sitt ansvar och verkligen presenterar köpvärda alternativ. I kombination med att kollektivtrafik och alternativa transporter fortfarande inte ges tillräckligt med resurser bäddar detta för en utveckling mot ett transportsamhälle som knappt rör sig framåt bildligt talat.
I västvärlden verkar våndan också gälla när vi ska göra det som alla vet måste göras förr eller senare. Fortfarande accepterar vi en accelerering av flygtrafiken trots en flygteknik som är 'fossil' både utvecklingsmässigt och utsläppsmässigt. Vem har hört talas om ett flygplan som går på etanol? När vår förra regering införde en liten, liten flygskatt för att ge marknaden en vink om vad som måste göras så skrek de borgerliga högt i kör tillsammans med reseindustrin. Knappt hade den nya regeringen installerat sig förrän man också tog bort skatten. Vilka signaler ger man då till omvärlden?
Det håller inte i längden att bara ge tiotusen i miljöbilspremier samtidigt som man inte sätter ett slutdatum för bensindrift i transportsystemet. Det räcker inte med att flygbolagen ger resenärerna möjligheten att frivilligt betala en liten summa för att köpa sig ett lite bättre samvete på väg till Thailand. Det är miljömässigt hyckleri inför vad alla vet måste komma om vi ska klara klimatförändringen. Arbetet måste göras på alla fronter och i alla branscher, på alla ställen och bokstavligt talat, av alla. Det är dags för den västerländska marknadsekonomin att visa att marknaden själv klarar av lösa krisen annars blir klimatkrisen också en förtroendekris. Det är inte trovärdigt att upplysta politiker och näringslivstoppar kör omkring i BMW, Mercedes och Volvo och samtidigt slår på stora trumman för en miljöbilspremie på 10 000 kronor av skattebetalarnas pengar och bilmodeller som drar lite mindre bensin.
Förutom att klimatarbetet går alldeles för långsamt så saknar det tyvärr mycket styrning från politiskt håll. Det är fortfarande möjligt att köpa sig fri från klimatansvar även om priset går upp på 'utsläppsrätter'. Det hade varit mycket lättare att lagstifta om ett förbud mot bensindrivna bilar i EU från säg 2015 om alternativen till fossila bränslen hade utvecklats snabbare. Varför går det så långsamt att ta batteridrivna eller bränslecellsbaserade fordon till marknaden?
Det måste till en snabb strukturomvandling inom fordonsindustrin och det finns inget som säger att den inte bör påskyndas av lagstiftningen. Miljön och klimatet kräver nya och tydligare ramar för många verksamheter här på jorden.