Alliansrabatt kan skada trovärdigheten
Upp till 50 procents annonsrabatt för borgerliga partier gäller hos tidningskoncernen NWT. Sådana rabatter var vanliga förr, men skapar större problem i dag på den monopolliknande tidningsmarknaden, menar forskare.
När Radio Värmland ringde upp en av NWT-tidningarna och utgav sig för att vara ett borgerligt parti blev de erbjudna 50 procents rabatt för en annonsplats. Avtalet gäller alla borgerliga partier, men de rödgröna får inte motsvarande rabatt.
– I dag är det ganska ovanligt att göra så, kommenterar Tomas Odén, medieforskare på Göteborgs universitet som håller på med ett forskningsprojekt om ämnet. Det är ju inte förbjudet på något sätt, men det handlar om vilken relation tidningen vill ha till läsare och partier.
Förr, när tidningarna var starkare sammankopplade med partier, var liknande erbjudanden inte ovanliga. Men då fanns det också fler olika tidningar att välja mellan, påpekar Tomas Odén.
– Det fanns en mångfald, det kunde finnas tre-fyra tidningar även på små orter. Då var det tydligt att tidningarna hade nära kontakter med sitt parti, och då var det naturligt att gynna det partiet. Det var vad läsarna förväntade sig, tyckte man inte om det kunde man välja en annan tidning. I dag har det ändrats, det råder i princip monopol och läsaren har inget alternativ.
Under 1998 blossade en debatt upp om de politiska annonserna, vilket ledde till att flera tidningar slutade att ge rabatt till vissa politiska partier. Bland de tidningarna återfanns Upsala Nya Tidning, Västgöta-Tidningar och Barometern.
Det är helt fritt för tidningar att välja om de vill ge rabatt och vilka annonser de vill ta in, men företagen har sällan erkänt att de gör politiska urval.
– Tidningar är måna om neutral nyhetsförmedling, att upplevas som neutrala, säger Tomas Odén.
NWT-koncernens vd Mats Muregård säger att han varken dementerar eller bekräftar rabatten eftersom de inte kommenterar affärsuppgörelser.
5 Dessa tidningar ingår i NWT-koncernen:
Arvika Nyheter, Enköpings-Posten, Filipstads Tidning, Fryksdalsbygden, Hjo Tidning, Karlskoga Tidning, Mariestads-Tidningen, Nya Kristinehamns-Posten, Nya Wermlands-Tidningen, Skaraborgs Allehanda, Säffle-Tidningen och Dalslänningen.
Dessa tidningar ingår i NWT-koncernen:
Arvika Nyheter, Enköpings-Posten, Filipstads Tidning, Fryksdalsbygden, Hjo Tidning, Karlskoga Tidning, Mariestads-Tidningen, Nya Kristinehamns-Posten, Nya Wermlands-Tidningen, Skaraborgs Allehanda, Säffle-Tidningen och Dalslänningen.