Uppsala Fria

Nytt verk ska förhindra kommande trafikkaos

Under vintern syntes Banverket i medierna var och varannan dag i samband med snökaos och tågförseningar. Vissa dagar var det totalt stopp i tågtrafiken mellan Uppsala och Stockholm. Det diskuterades om underhållet av spåren och varför inte snöröjningen fungerade som den gjorde, och det var många passagerare som satte sig i bilen i hopp om att vägarna skulle fungera bättre. Nu samlas ansvaret för både vägarna och järnvägen under samma myndighet och förhoppningen är att kommunikationen och informationen till resenärerna ska kunna utvecklas.

– Det tror jag är något som definitivt kan bli bättre. Så småningom borde vi till exempel kunna tala om hur det ser ut med framkomligheten på väg kontra järnväg. Om det är problem med tågen en viss dag kanske man kan välja att ta bilen i stället och tvärtom, sade Einar Schuch, regionchef inom region öst som i tisdags var i Uppsala och presenterade den nya myndigheten.

Han lovar inte att trafiken kommer att bli punktligare bara för att det nya verket bildas, men menar på att oberoende om det är Banverket eller Trafikverket görs givetvis uppföljningar för att förhindra att vinterns tågkaos upprepas.

Trafikverket kommer att ansvara för den långsiktiga planeringen för alla transportslag i Sverige. Både luft- och sjöfart hamnar på deras bord liksom vägar och järnvägar. När det gäller vägarna och järnvägarna ansvarar de dessutom för driften och underhållet, eller i alla fall upphandlingarna. Sedan Banverket Produktion bolagiserades och blev Infranord första januari har inte Banverket haft någon egen enhet som sköter och underhåller järnvägarna. Istället ligger allting ute på entreprenad. Samma sak gäller vägarna sedan Vägverket Produktion bolagiserades 1 januari i fjol.

– Den stora fördelen är att det går att samordna trafikslagen. När man bygger och planerar kan man jämföra transportslag mot varandra. Exempelvis om man har sjöfart på en viss sträcka på Mälaren kan man kanske släppa prioriteringen på en väg på samma sträcka. Även vad gäller drift och underhåll så går det att samordna, det går att upphandla stora volymer, sade Einar Schuch.

Finns det några nackdelar med den här ombildningen?

– Kan vi bibehålla fokus på den regionala och lokala närvaron så tror jag inte att det kommer att bli några nackdelar för våra kunder och medborgarna. Skulle vi tappa det så kanske det blir till ett stort verk där det är svårt att hitta en ingång, men det tror jag inte vi gör.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Här är de alternativa EU-mötena

Den 17 november håller EU toppmöte i Göteborg. GFT listar alla manifestationer och event som hålls i samband med toppmötet.

Göteborgs Fria

Här kan du demonstrera på första maj

Arbetarrörelsens högtidsdag är snart här igen! Spana in GFT:s lista för tips på vad som händer under dagen; från första maj-tåg till fest och något däremellan.

Göteborgs Fria

© 2025 Fria.Nu