Striden om Ärna långt ifrån över
Den rödgröna oppositionen har deklarerat att de river upp beslutet om de vinner valet. Mattias Sjölund, VD för Uppsala Airport, anser att det är tomt prat. Och nätverket Klimax ger sig in i valrörelsen med målet att rösta bort majoriteten.
Länsstyrelsens beslut om civilflyg på Ärna har väckt reaktioner från många håll. Dagen efter beslutet anordnade Klimax en demonstration på Forumtorget i Uppsala. Trots att de är politiskt obundna deklarerar de att de nu kommer att arbeta aktivt för att rösta bort Moderaterna, Kristdemokraterna och Folkpartiet – de tre borgerliga partier som har varit enade i sitt stöd för civilflyget på Ärna. Genom att dela ut flygblad vikta till flygbiljetter till framtida resmål såsom badsemestrar i ett översvämmat Bangladesh och solsemestrar på Grönland propagerade de för ett maktskifte.
– Vi var i början opolitiska men man måste samtidigt vara realist. Efter att ha följt frågan ett antal år så har man sett att de som har makten nu inte har någon klimatpolitik över huvudtaget och att det inte kan bli så mycket värre. Vi är snarare emot majoriteten än för oppositionen, säger Mikael Skärlund från klimatnätverket Klimax.
Mattias Sjölund är VD för Uppsala Airport, företaget som ska driva den civila flygplatsen på Ärna. Han menar att det viktigaste är att den sökta verksamheten anses vara kompatibel med svensk miljölagstiftning.
– I sak är vi väldigt glada och nöjda över det här beslutet. Antalet flygningar och de flygtider som tillåts öppnar för att det kan vara ekonomiskt lönsamt att driva civilflyg utifrån ett företagsperspektiv.
För att civilflyget ska bli verklighet tror han att det krävs en långsiktig politik för hur flygplatsen ska drivas. Däremot tror han inte att ett eventuellt maktbyte till hösten skulle innebära ett definitivt stopp för planerna.
– Det är helt riskfritt för oppositionen att säga vad de säger idag och det är en helt annan sak om de eventuellt sitter vid makten. För mig är det helt otänkbart att en svensk statsminister skulle skriva under ett beslut som går emot en svensk domstol, säger Mattias Sjölund.
Arlanda flygplats har ett utsläppstak som inte får överskridas. Ärna kommer dock inte att beläggas med något liknande. Enligt Roger Gustavsson, ordförande i länsstyrelsens miljöprövningsdelegation, var ett eventuellt utsläppstak ingenting de beaktade eftersom det inte fanns med i ansökan.
Jacob Johnson är (V) riksdagsledamot för Uppsala län och han är kritisk till att beslutet togs utifrån ett lokalt perspektiv. Han menar att hänsyn borde ha tagits till hela riket.
– Man har ett utsläppstak på Arlanda och det här gör att man kan smita undan genom att förlägga flygningar på Ärna.
Kommer ett överklagande in hamnar frågan på regeringens bord, i sådana fall tänker han lyfta det till en valfråga.
– Det här är en lokal-nationell fråga där S, MP och V i riksdagen är överens. Jag tänker uppmärksamma det här i debatten. Det är en klimatfråga och flyget är redan fördelaktigt behandlat vad gäller utsläppsrätter, då ska det inte främjas ytterligare genom civila flygplatser, säger Jacob Johnson.
Mikael Oscarsson är riksdagsledamot för Kristdemokraterna i Uppsala län. Han är glad över länsstyrelsens beslut. Detta kan innebära att försvaret kan få ner sina kostnader för att driva flygplatsen, men det viktigaste är att de skrinlägger sina planer på att sälja den.
– I min värld vore det helt galet då de inte har förtursrätt att köpa tillbaka den.
Istället vill han se att försvaret hyr ut delar av flygplatsen till Uppsala Airport.
– Jag tycker det är jättepositivt för Uppsala med privat- och civilflyg, men för mig är det säkerhetspolitiska det viktigaste. Det finns inget land i Europa som är beroende av en privat aktör för att skydda sin huvudstad och jag tycker inte Sverige ska bli den första, säger Mikael Oscarsson.
Länsstyrelsen beslut möjliggör 4300 militära starter och landningar per år på Ärna och 23 400 civila, varav 15 000 i linjeflyg. Under de första fem åren får flygningar ske mellan 06.00 och 23.00 måndag-fredag, och 7.00-23.00 på helger. Är flygplanen försenade får de dock landa även efter klockan 23.00. Ärna ägs i dag av försvaret, som tidigare har velat sälja flygplatsen för att dra ned på sina kostnader. En kovändning har dock skett under processen gång och försvaret har låtit meddela att de ha för avsikt att bedriva militär verksamhet där i någon form.