Gratis resor ses som diskriminering
Västtrafiks nya biljettsystem är inte tillgängligt för synskadade. Därför föreslår ordförande Leif Blomqvist i ett mejl som FRIA tagit del av att synskadade ska få åka gratis. Det möter skarp kritik från Unga Synskadade Väst som menar att det är positiv diskriminering.
– Vi har förstått att Västtrafik ser detta som ett erbjudande till synskaderörelsen, men tyvärr har de missbedömt läget. Vi är inte intresserade av att förhandlas bort såhär enkelt och billigt, säger Catarina Ahlquist, ordförande Unga Synskadade Väst.
De nya biljettautomaterna är inte tillgängliga för synskadade eftersom de kräver att resenären kan läsa på en display och se vilken knapp man ska trycka på. Redan de äldre, gröna, automaterna var problematiska så när Västtrafik skulle skaffa nya påtalade Unga Synskadade behovet av mer tillgängliga biljettapparater. Men enligt Catarina Ahlquist, ordförande Unga Synskadade Väst, är de nya ännu svårare att använda eftersom knapparna är mindre och det är problematiskt att se hur man väljer zon.
Efter att kritiken framförts från flera håll valde Västtrafiks styrelseordförande Leif Blomqvist att skicka ett icke offentligt mejl till Anders Josby, ombudsman för Synskadades Riksförbund i Göteborg.
I mejlet skriver Blomqvist: ”Jag har en fråga till dig personligen och som jag vet kan vara kontroversiellt rent handikappideologiskt. Vad jag förstår så kommer det åtminstone under en tid vara svårt att få Västtrafiks biljettautomater att bli helt perfekta för synskadade vid framförallt check ut.”
Därefter ger Leif Blomqvist två förslag, antingen att synskadade endast behöver checka in för lokal resa, även om man reser över en kommungräns, för att slippa zonbyten eller att de som har färdtjänst får resa gratis. ”Jag vet att detta kan uppfattas som en form av positiv diskriminering, men å andra sidan har ju handikappade som ofta är beroende av färdtjänst generellt sätt dyra kostnader för sina resor” skriver Blomqvist.
Hos Unga Synskadade Väst väckte mejlet starka reaktioner, då de dels är kritiska till att det inte verkar finnas någon lösning för dem som inte har färdtjänsttillstånd och dels för att förslaget innebär positiv särbehandling.
Men är det inte en förmån att få resa gratis?
– Det är klart att man kan tänka att det är skönt att spara in några hundralappar i månaden, säger Catarina Ahlquist. Men riksdagen har antagit handlingsplanen om att alla offentliga miljöer ska vara tillgängliga, då borde Västtrafik lösa det istället för att vi ska åka gratis och de ska få mer ekonomiska problem. Vi kan inte lösa tillgängligheten i samhället genom att allt ska vara gratis för oss.
– Jag ställde frågan för att se om det kunde vara en lösning, säger Leif Blomqvist. Jag förstår att det kan ses som diskriminerande, men det blir det hur man än vrider och vänder på det. Vi kan aldrig hitta ett system som passar precis alla. Men vill de inte ha lösningen så kommer jag inte att lägga förslaget.
Det Catarina Ahlquist efterfrågar är automater med tal, det vill säga att en röst läser upp informationen.
– Som på bankomater, att man har tal eller punktmarkeringar.
Från Västtrafik svarar man att tillgängligheten kommer att öka till hösten då en ny generation automater kommer installeras i vissa fordon. Blomqvist pekar också på att det framöver kommer införas ett system där man kan boka sin resa med telefonen och att det i dagsläget finns till exempel sms-biljetter och femresorsladdningar som är mer tillgängliga. Catarina Ahlquist menar dock att frågan kvarstår.
– Varför har man inte gjort mer tidigare? Nu är det 2010 och hela Sverige ska bli tillgängligt, ändå glömde de att göra apparaterna tillgängliga, säger hon.