Debatt


Fria Tidningar
Skånes Fria

Det börjar våras och vem vill då krypa in i teatermörkret? Ganska många, har det visat sig. I dag,

Det börjar våras och vem vill då krypa in i teatermörkret? Ganska många, har det visat sig. I dag, lördagen 20 mars, arrangeras Teaterns dag för tionde året i rad. Förra året slog evenemanget publikrekord med nästan 1 400 sålda inträdesknappar och cirka 1 500 besökare.

Just i år firar Teaterns dag 10-års jubileum med cirka 75 programpunkter och det uppmärksammar vi genom att lyfta fram några av alla de saker som händer.

Det var Stadsteatern, Teater 23, Malmö Opera, Malmö Amatörteaterforum, Dansstationen och den numera nedlagda Symbolistteatern som kom på idén om en dag som skulle vara teatrarnas egen dag. Tanken var då som nu att teatrarna skulle bjuda på en heldag med scenkonst i alla dess former. Men initiativtagarna ville inte att en enda teater skulle stå som avsändare, och därför vände de sig till producentutbildningen på Malmö högskola för att hitta någon som kunde leda projektet.

I dag har Teaterns dag blivit en ideell förening med representanter från Malmö Opera, Stadsteatern, Teater 23, Moomsteatern och Folkuniversitetet i styrelsen. Varje år tas en projektkoordinator in för att hålla i de övergripande trådarna.

I det här numret berättar vi om nybildade Statsteatern och två av vårens kommande föreställningar.

Teatersalongen är inte alltid en trygg och mysig miljö. Ett teaterbesök är också något man kan bäva inför. Särskilt om föreställningen är interaktiv och gränsen mellan betraktare och skådespelare suddas ut. Plötsligt blir voyeuren del av det som händer.

Jag tänker närmast på den omdiskuterade teater- och performanceföreställningen Salò i Köpenhamn. Salò bygger på Pier Paolo Pasolinis film om några rika fascister som låser in en grupp unga människor på ett slott och utsätter dem för extremt våld och sexuella övergrepp. Förra söndagen släcktes lamporna i Villa Salò i Köpenhamn och maktmissbruket är väl över nu? Nej, det pågår runt omkring oss, varje dag, hela tiden. Och det är en av de saker som Signa vill kommunicera med föreställningen. Somliga menar att de lyckas, andra menar att de bara gör sig skyldiga till det som de försöker kritisera.

Serietecknaren Johan Jergner-Ekervik begav sig med block och penna till Köpenhamn för att ta del av föreställningen när den var inne på sista veckan. Läs hans seriereportage på sidan 5.

Interaktivitet inom teatern är ett sätt att testa och utmana gränser. Ett annat sätt kan vara att utmana konsensustänkande inom sfären där man verkar. Det vill Niklas Hansson som är Statsteaterns starke man göra. Den nystartade enmansteatern har som ambition att hylla det kapitalistiska systemet i stället för att vara systemkritisk.

Niklas Hansson vill utmana rådande normer inom teatervärlden, till exempel teaterns bidragsberoende. Snart dyker han kanske upp med en föreställning i ett varuhus nära dig. Håller du med om hans kritik? Eller tycker du att han har fel? Hör av dig till oss så kan vi debattera frågan.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2025 Fria.Nu