Recension


Fria Tidningen

Banksy driver med konsteliten

Banksys metafilm om konstvärlden skildrar en tokig fransman  som tror att han gör en dokumentär om  Banksy men egentligen bara är en snubbe med ständigt
rullande kamera. Exit through the gift shop är en rolig drift
med konstvärlden, skriver Erik Persson.

Det
blev aldrig någon presskonferens på Berlinalen med gatukonstnären
Banksy efter premiären av hans Exit through the gift shop.
Fast det var väl knappast någon som hade väntat sig det heller.
Banksy har ju trots den stora uppmärksamheten hans konst fått
lyckats hålla sin identitet hemlig.

Pressvisningen inleds
istället med ett förinspelat videoklipp där Banksy, eller en man med huvtröja, mörklagt ansikte och förvrängd röst,
introducerar filmen. "Ledsen att jag inte kunde närvara", säger han,
och berättar att han hoppas att hans film ska vara vad
Karate Kid var för ungdomen på 80-talet, att varje unge ska plocka
upp en sprejburk och ge sig ut och måla.

På samma hemlighetsfulla sätt uppträder Banksy i filmen, där
han berättar historien om fransmannen Thierry Guetta i Los
Angeles som för ett antal år sedan maniskt började filma sin
familj och allt i sin omgivning. När Guetta så träffar några
gatukonstnärer börjar han följa dem med sin kamera under
förevändning att han gör en dokumentär om gatukonst. Efterhand
inser han att han måste få filma den störste av dem alla: Banksy.

Av en slump lyckas han bli Banksys guide till bra väggar när denne kommer till LA. Den idoge filmaren snappar
upp ett och annat och börjar själv göra en del gatukonst. Banksy
inser att den tokige fransmannen inte alls håller på att göra en dokumentär utan bara är en snubbe med ständigt
rullande kamera.

Den film som Guetta trots allt försöker
sammanställa visar med all tydlighet att han är  långt ifrån någon
begåvning. Istället tar Banksy över projektet och säger åt
Guetta att fortsätta på den inslagna vägen med sin gatukonst. Sagt
och gjort. Guetta tar sig namnet Mr. Brainwash, hyr en enorm,
övergiven kontorsbyggnad och börjar förbereda sin första
vernissage. Med en närmast fabriksliknande produktion och inhyrd
personal producerar han konst inspirerad av Banksy och andra. Snabbt lyckas han skapa en hajp kring sitt namn – han sägs
ju vara kompis med Banksy – och lockar Los Angeles innefolk att köpa
hans konst till fantasipriser.

 

Exit through the gift shop ger en rolig och skrämmande bild av hur
värden skapas inom konstvärlden och visar hur snabbt gatukonsten, precis som andra alternativa och
moralpaniksframkallande subkulturer, lätt kan kommersialiseras. Filmen är också en historielektion i gatukonst i det lilla, även om den knappast blir
heltäckande.

Men vem är
egentligen Mr. Brainwash? Mannen som uppträder som honom i
filmen känns nästan lite för tokrolig för att vara sann. Efter
att filmen nyligen hade premiär på Sundancefestivalen spekulerades
det friskt i amerikanska tidningar om hans identitet. Kunde det till
och med vara så att det är Banksy själv gör Mr. Brainwashs konst?

Oavsett svaret på den frågan är Exit through the gift shop en rolig drift
med konstvärlden, en mockumentär
snarare än en dokumentär. Och Banksy identitet förblir hemlig.

Fakta: 

Film

Exit
T
hrough the Gift Shop Regi Banksy

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Uppfriskande och brutal kärlekshistoria

Recension

Våldsam kärlek uppstår mellan två unga män bland Hong Kongs skyskrapor. Amphetamine är uppfriskande om än något banal, skriver Erik Persson från filmfestivalen Berlinale.

Fria Tidningen

Lågmäld humor i taiwanesisk pärla

Recension

Den mest intressanta filmen görs numera oftare i Asien än i Europa. Det är  taiwanesen Arvin Chens debutfilm Au Revoir Taipei ett exempel på, skriver Erik Persson, direkt från filmfestivalen Berlinale.

Fria Tidningen

Drabbande kärleksbudskap från Blameful Isles

Recension

Blameful Isles is dope! Det skrev Talib Kweli på sitt Facebookkonto efter att ha upptäckt det svenska bandet Blameful Isles. Så rätt han har i detta. Lysande på de tre föregående albumen och än bättre på nya dubbelalbumet Pleroma, skriver Tobias Magnusson.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu