Lågmäld humor i taiwanesisk pärla
Den mest intressanta filmen görs numera oftare i Asien än i Europa. Det är taiwanesen Arvin Chens debutfilm Au Revoir Taipei ett exempel på, skriver Erik Persson, direkt från filmfestivalen Berlinale.
2007
vann regissören Arvin Chen, född i Taiwan men uppvuxen i
Kalifornien, pris för bästa kortfilm i Berlin. På årets festival
är han tillbaka med sin debutfilm Au Revoir Taipei. En ung
kille i Taipei vinkar av sin flickvän som åker till Paris. Han
hoppas snart kunna komma efter henne och spenderar dagarna i en
bokhandel, tjuvläsande franska läroböcker. En ung kvinnlig
expedit visar snart intresse för den gratisläsande besökaren.
Ytligt sett finns det likheter med en annan taiwanesisk regissör, Tsai Ming-Liang och hans film Vad är klockan i Paris?. Och
precis som hos Tsai Ming-Liang märks släktskapet med franska nya
vågen. Den unge killen försöker låna pengar till en flygbiljett
men dras in i en halvskum mäklares affärer. Tillsammans med den
unga expediten från bokhandeln, som han stöter ihop med på en
nattmarknad, jagas han i bästa nya vågen-anda av ett gäng klantiga
tjuvar och poliser genom Taipei.
Med jazzig och fint använd musik
och lågmäld humor blir detta en poetisk liten pärla. Trots
blickarna mot Europa står Au Revoir Taipei mycket bra på
egna ben, kanske som ett tecken på att den intressantaste filmen
numera ofta görs i Asien snarare än i Europa.
Jag väntar redan på
Arvin Chens nästa film.
Film
Au
Revoir Taipei Regi
Arvin Chen
