Recension


Fria Tidningen

Metheny på experimenthumör

Pat Metheny är på turné med en orchestrion, en uppfinning som gör honom till en verklig enmansorkester. Men ser han inte lite ensam ut där på Konserthusets scen? undrar Anders Larsson.

Vissa jazzmusiker har tydliga uttryck oavsett vilka musikaliska sammanhang de för tillfället råkar befinna sig i. Miles Davis trumpet låter som Miles Davis trumpet oberoende av medmusiker och genre.

Samma sak är det med jazzgitarristen Pat Metheny. Alltsedan 70-talet har han förfinat ett nästan omedelbart igenkännbart sound – den där luftiga, fluffiga stilen som också kännetecknar mycket av skivbolaget ECM:s produktioner. Metheny känns igen oavsett om han spelar solo, i trioformat eller med sin Pat Metheny Group.

Efter fredagens konsert i Stockholms konserthus kan det konstateras att ja, Pat Metheny och hans gitarr finner sig bekvämt tillrätta även i musikaliskt sällskap med självspelande instrument. Eller självspelande, förresten – i ett slag av förmodat lika delar upptäckarlusta och storhetsvansinne har Pat Metheny gett sig ut på turné med en orchestrion, en imponerande musikteknisk konstruktion som tillåter honom att via sina många gitarrer (jag räknade till ett tiotal olika) styra det imponerande uppbåd av klockor, trummor, pianon och cymbaler som forslats upp på konserthusets stora scen.

Det låter bekant som sagt, och de nya stycken som framförs låter ungefär som de han brukar framföra med sitt band – minus Lyle Mays karaktäristiska pianosolon. På ett sätt är konserten således något av en besvikelse. Även om en organisk känsla stundtals infinner sig i och med Pat Methenys tekniska länk till de olika instrumenten, så känns slutresultat inte lika levande som om han samsats på scen med ”riktiga” musiker – medmusiker som kunnat understödja tonerna från hans många (och ofta underligt konstruerade) gitarrer, och kanske också tvingat dessa toner att ta nya vägar. Improvisation i grupp, skulle man kunna benämna det saknade elementet.

Samtidigt ska Metheny ha en eloge för sin experimentlusta. Enligt egen utsago inspirerad av sin morfars självspelande piano har han byggt upp en imponerande maskinpark som han nu kuskar runt med i Europa. Riktigt spännande blir det dock bara i det helt improviserade nummer som kommer efter ungefär halva spelningen. Här får vi se vad orchestrionkonstruktionen verkligen går för, och Metheny tvingas gå i klinch med musikmaskinen för att skapa något nytt, något som upplevs mer levande.

Avslutningsvis kan man konstatera att musikmaskiner, oavsett om de är digitala eller analoga, kan åstadkomma en hel del – men knappast det samspel som uppstår mellan begåvade musiker. Det var i och för sig heller inte meningen med projektet, säger Metheny leende och nickar menande mot sina robotinstrumentalister. Verkar han inte lite ensam där uppe på scenen? 

Fakta: 

Konsert

Pat Metheny Var Stockholms konserthus När 5 februari

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Rönnblom en oförtjänt doldis

Recension

Anders F Rönnblom är en av svenskt musiklivs mest oförtjänta doldisar. Den dästa Uppsalapubliken fick i lördags höra valda delar ur en 40-årig låtskatt som känns påtagligt aktuell, skriver Anders Larsson.

Fria Tidningen

Dystra låtar, glada musiker

Recension

Ännu svårare än att vara ett Pink Floyd-fan är att recensera ett Pink Floyd-coverband, tycker Anders Larsson och gör ett försök.

Fria Tidningen

Trolsk stämning på Dramaten

Recension

Joanna Newsom räds inga pretentioner utan odlar omsorgsfullt sina sagostycken. Förtrollande, tycker Anders Larsson.

Fria Tidningen

Hargrove har det

Recension

Trumpetaren Roy Hargrove med band lyckas med konststycket att smälta samman jazz, funk, gospel och soul utan att det känns krystat. Anders Larsson är imponerad.

Fria Tidningen

Na na na fungerar – sådär

Recension

Theresa Andersson – bland annat känd från Youtube med charmiga Na na na – dansar fram mellan samplingspedaler, trummor, fioler och gitarrer. Kanske är det lite väl tillrättalagt, tycker Anders Larsson.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu