Recension


Uppsala Fria

Mer vansinnigt än vackert

Något förenklat kan man säga att det finns två skolor när det gäller uppskattande av Tom Waits. Den första gruppen kan sägas bestå av dem som föredrar den tidigare delen av hans närmare 40-åriga karriär, med druckna alster framförda av Waits i rollen som bohemisk romantiker spelandes på minst lika berusade pianon.

Den andra gruppen, som jag själv nog måste erkänna att jag sympatiserar mer med, fascineras mer av Waits produktion från 1980-talet och framåt. Här presenterar Waits ett universum av enögda sjökaptener, hundhatande mordbrännare och misstänksamma, konspirerande grannar.

Någonstans har jag snappat upp liknelsen att Tom Waits här låter som vore han ”instängd på ett psykotiskt tivoli”, och det är väl inte en helt haltande metafor. Förra året flydde han från tivolit för en turné i USA och Europa, den första turnén på rätt länge, och dessutom (tyvärr) en ganska kort sådan.

Nya liveskivan Glitter and Doom dokumenterar just denna turné, och här bjuds vi främst på alster från Tom Waits senare produktion. Det var väl en skam att inte herr Waits tog sig till Stockholm eller åtminstone Skandinavien – det var ju ändå tio år sedan sist. Inga facebookgrupper i världen tycktes hjälpa.

Hursomhelst så slås jag av två saker när jag avundsamt tar in Glittret och Undergången. För det första så är det smått otroligt hur han håller igång sin grottekvarn (eller kanske saltgruva) till röst. Ta vackra Falling Down som exempel – på drygt 20 år gamla liveskivan Big Time fascineras man redan där att rösten håller så bra som den gör.

Att två decennier senare stoltsera med ytterligare patina i strupen är inget annat än smått otroligt. För det andra så är det just det här med rösten som också blir en aning problematiskt med skivan. Där Big Time blandar gammal och ny Waits, ursinnesvrål och pianoballad, känns Glitter and Doom mer genomtjock.

Hur mycket jag än uppskattar Tom Waits galna tivoli så består en hel del av tjusningen med hans artisteri av just blandningen mellan det vansinniga och det vackra. Här bjuds vi främst på det förstnämnda, och dynamiken blir delvis lidande. Personligen hoppas jag på fler utflykter från tivolit i framtiden. Gärna då med destination Sverige.

Fakta: 

MUSIK

ALBUM Glitter and Doom ARTIST Tom Waits SKIVBOLAG Anti

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Rönnblom en oförtjänt doldis

Recension

Anders F Rönnblom är en av svenskt musiklivs mest oförtjänta doldisar. Den dästa Uppsalapubliken fick i lördags höra valda delar ur en 40-årig låtskatt som känns påtagligt aktuell, skriver Anders Larsson.

Fria Tidningen

Dystra låtar, glada musiker

Recension

Ännu svårare än att vara ett Pink Floyd-fan är att recensera ett Pink Floyd-coverband, tycker Anders Larsson och gör ett försök.

Fria Tidningen

Trolsk stämning på Dramaten

Recension

Joanna Newsom räds inga pretentioner utan odlar omsorgsfullt sina sagostycken. Förtrollande, tycker Anders Larsson.

Fria Tidningen

Hargrove har det

Recension

Trumpetaren Roy Hargrove med band lyckas med konststycket att smälta samman jazz, funk, gospel och soul utan att det känns krystat. Anders Larsson är imponerad.

Fria Tidningen

Na na na fungerar – sådär

Recension

Theresa Andersson – bland annat känd från Youtube med charmiga Na na na – dansar fram mellan samplingspedaler, trummor, fioler och gitarrer. Kanske är det lite väl tillrättalagt, tycker Anders Larsson.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu