Hallå där Anna-Clara Birgersson och David Campbell-Sjödin...
... som är lokala kampanjsamordnare för Fairtrade Fokus 2009.
Vad är Fairtrade Fokus 2009?
– Det är en nordisk kampanj som hålls vecka 42–43 för att uppmärksamma vad Rättvisemärkt är för något. Det är tredje året vi har kampanjen.
Vad händer under veckorna?
– På måndag blir det kick-off på Condeco i Kompassen. Då finns vi på plats och delar ut rättvisemärkta muffins och så kommer vi att lansera nya produkter. Senare under veckan blir det en föreläsning på Ekocentrum om rättvis handel och kampanjer på stan då vi informerar och delar ut smakprover.
– Det 20 oktober är det Nordic Fairtrade där länderna tävlar i att fika rättvisemärkt. Man anmäler hur många man tror sig vara i förväg och efter fikat den dagen går man in på hemsidan och skriver hur många det blev och vad man fikade. Förra året vann Finland och det är också de som leder i anmälningar hittills, så Sverige får kämpa lite nu för att komma i kapp.
Varför ska man köpa rättvisemärkta varor?
– Om man köper rättvisemärkta produkter så bidrar man till förbättrade arbets- och livsvillkor för arbetare i u-länder. Det är ett enkelt sätt att göra skillnad för handeln.
– Ju mer vi handlar rättvist desto mer händer.
Hur bra är svenskar på att handla rättvisemärkt?
– I världen gick försäljningen av rättvisemärkta varor upp 22 procent under förra året, motsvarande siffra i Sverige var 75 procent. Så siffrorna är ju bra.
– Men samtidigt är bara cirka en procent av allt te som säljs i Sverige rättvisemärkt. Alltså kan ganska mycket mer kan göras.