Uppsala Fria

Svt på väg mot intellektuell härdsmälta

Som strax färdigutbildad journalist skulle det vara tungt att få jobba inom public service, gärna inom televisionen. För Svt står för kvalitet, eller? Svaret är både ja och nej och på senare tid har jag tvingats revidera min bild av den statliga televisionen rejält.

I dag är journalistik en vara bland andra och annonsörer är inte sena att utnyttja detta, samtidigt som man rider på mediernas goda renommé. På samma gång bleknar partifärgerna på morgon- och kvällstidningarna, journalister tvingas lämna sina jobb en masse och inte en enda tidningsmakare är säker på hur man ska få webben att bli lönsam.

Tiderna när ingen ville starta bråk med den som köpte bläck hinkvis är för längesedan över, och det är i ljuset av detta som några av Svt:s journalistiska haverier blir än sorgligare.

En av höstens snackisar, programmet Ett fall för Louise, borde aldrig ha gjorts. Att låta barn berätta om sin verklighet är hedervärt. Att hänga ut dem utan eftertanke är däremot både ovärdigt och ett brott mot allt vad journalistisk yrkesetik säger.

Sedan har vi långköraren Debatt. Ett utmärkt exempel på när tv är som sämst. Ingen får tala till punkt, gråzoner är förbjudna och allt ska vara svart eller vitt, ont eller gott. Ett av höstens lågvattensmärken var när två damer, kända från femmans Ullared, sattes sida vid sida med intellektuella som skulle diskutera vad världen måste komma överens om på klimatmötet i Köpenhamn.

Ett annat var när fyra mexitegelnazister från Vellinge, på bästa sändningstid, fick orera fritt om ensamkommande flyktingbarn och integrationspolitik.
Jag kan till och med sträcka mig så långt som att påstå att Debatt i dess nuvarande form, med dess hetsande, förenklande, svartvita världsbild, är ett reellt demokratiproblem.

Har ingen på Svt:s Debatt någon som helst önskan om ett fruktbart samtal? Har ingen på Svt:s Debatt läst Pierre Bourdieus Om televisionen? Bourdieu visade där att tv ofta misslyckas med att dels visa respekt för alla människor, dels för verklig kunskap. Tv förenklar, polemiserar och förlitar sig på så kallade fast thinkers. Deltagarna i ett debattprogram måste ges tid och möjlighet att breda ut sig. Yta och hets tjänar enbart populisterna på.

Men visst, Svt kan inte göra alla glada hela tiden. Och det ska man inte heller. Men Enligt Svt ska den fria televisionen vara just fri från kommersiella krafter, och i en verklighet där yta regerar i media är varje försök Svt gör att apa efter ett gigantiskt misstag.

Och det finns program som borde få mer tid och mer resurser. Svt skulle behöva ännu ett granskande program, likt Uppdrag granskning. Även ett mediegranskande program behövs, gärna i kaliber med Sveriges radios utmärkta Medierna. Och välproducerade temaprogram som religionsprogrammet Existens borde ges än mer tid och resurser.

Att utgå från att ingen vill se program som låter människor prata är fel. Det handlar inte om att bli tråkigare, det handlar om att bli bättre. Och i slutändan handlar det om att Svt behöver en vd som hellre ger folk vad de behöver än vad de vill ha.

Fakta: 

”Jag kan till och med sträcka mig så långt som att påstå att Debatt i
dess nuvarande form, med dess hetsande, förenklande, svartvita
världsbild, är ett reellt demokratiproblem.”

Johan Wicklén är frilansskribent och figurerar bland annat på litteratursajten Nittonde stolen.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Veganer, ekonomer och trädkramare förena er!

00-talet är ett decennium som vi är allt för nära inpå för att nyktert kunna utvärdera. Det menar krönikören Johan Wicklén som ändå vågar sig på att summera 2009, ett år av rubbad balans på jorden, ett år då ett parti vars medlemmar brukade gå i naziuniform krattat banan till riksdagen och privata företag uppmanats göra husrannsakan hos medborgarna.

Uppsala Fria

Visuellt smyglyssnande på den urbana människan

Den holländske fotografen Hans Eijkelbooms Paris-New York-Shanghai är en hyperrealistisk bildberättelse i lyxförpackning. Men den som vill titta på vackra bilder göre sig icke besvär. Eijkelbooms gatufoto är av mer prosaisk karaktär, ett slags snapshot-estetik. Ibland jagar han sina motiv med kameran runt halsen och fjärrutlösare i fickan, ibland komponerar han mer medvetet. Under 15 år har han fotograferat människor i de tre storstäderna Paris, New York och Shanghai. Tre städer på varsin kontinent, tre städer som får representera dåtid, nutid och framtid.

Uppsala Fria

Det här är ditt samhälle

Så fungerar samhället FÖRFATTARE Eric Ericson och Anders Bennysson ILLUSTRATÖR Fredrik Tjernström FÖRLAG Kartago

Uppsala Fria

Nathalie Ruejas Jonson och det autistiska perspektivet

Det skeva perspektivet, det lilla som blir enormt, det stora som försvinner. Alla ord som regnar i kaskader över världen tills den inte syns längre. Och så stunderna med hörlurarna på max för att få ledigt en stund. Kaoset och skammen inför kaoset. Att be om hjälp. Att få hjälp.

© 2025 Fria.Nu