Uppsala Fria

Visuellt smyglyssnande på den urbana människan

Den holländske fotografen Hans Eijkelbooms Paris-New York-Shanghai är en hyperrealistisk bildberättelse i lyxförpackning. Men den som vill titta på vackra bilder göre sig icke besvär. Eijkelbooms gatufoto är av mer prosaisk karaktär, ett slags snapshot-estetik. Ibland jagar han sina motiv med kameran runt halsen och fjärrutlösare i fickan, ibland komponerar han mer medvetet. Under 15 år har han fotograferat människor i de tre storstäderna Paris, New York och Shanghai. Tre städer på varsin kontinent, tre städer som får representera dåtid, nutid och framtid.

Genom att fotografera människor med liknande kläder eller i liknande situationer och sedan presentera bilderna tillsammans skapar Eijkelboom effektivt ett mänskligt mönster av ofrivilliga modeller. Ett stim av likriktade, anonyma storstadsbor. Och egentligen är hans foto lika mycket antropologi och sociologi som fotografi. Kameran blir i Eijkelbooms fall en metod i hans forskning om det urbana.

Själva boken, det fysiska objektet, är självklart en påkostad historia. Precis som det brukar vara när bokförlaget Max Ström ger ut något. Boken är uppdelad i tre böcker, en för varje stad, och kan fällas ut så att det går att bläddra samtidigt i alla. Eftersom sidorna är numrerade på samma sätt i alla böckerna kan du till exempel slå upp sidan 79 i alla tre och se Eijkelbooms bilder av män med kostym och portfölj i de tre städerna. Både spännande och lite skrämmande.

En tolkningsväg att gå, om än något enkel, är att se Eijkelbooms fotografi som konsumtionskritik. Eller kanske kritik av globaliseringen och urbaniseringen alternativt en lovsång till densamma. Klart är i allafall att den likriktat oss, även om det fortfarande går att hitta betydande skillnader mellan städerna för den som tittar noga. Men Eijkelbooms metod, det visuella smyglyssnandet på gränsen till stalkandet, gör att jag läser in mer av ett besatt behov att fånga människor på bild än en vilja att på allvar kritisera något.

För Eijkelbooms foto är egentligen ganska roligt. Var för sig har bilderna föga betydelse, men uppradade bredvid varandra är det stundtals stor situationskomik. Helt enkelt konceptuell konst som är lätt att ta till sig, men som samtidigt lämnar stort utrymme för vidare tolkning.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Veganer, ekonomer och trädkramare förena er!

00-talet är ett decennium som vi är allt för nära inpå för att nyktert kunna utvärdera. Det menar krönikören Johan Wicklén som ändå vågar sig på att summera 2009, ett år av rubbad balans på jorden, ett år då ett parti vars medlemmar brukade gå i naziuniform krattat banan till riksdagen och privata företag uppmanats göra husrannsakan hos medborgarna.

Uppsala Fria

Svt på väg mot intellektuell härdsmälta

Som strax färdigutbildad journalist skulle det vara tungt att få jobba inom public service, gärna inom televisionen. För Svt står för kvalitet, eller? Svaret är både ja och nej och på senare tid har jag tvingats revidera min bild av den statliga televisionen rejält.

Uppsala Fria

Det här är ditt samhälle

Så fungerar samhället FÖRFATTARE Eric Ericson och Anders Bennysson ILLUSTRATÖR Fredrik Tjernström FÖRLAG Kartago

Uppsala Fria

Nathalie Ruejas Jonson och det autistiska perspektivet

Det skeva perspektivet, det lilla som blir enormt, det stora som försvinner. Alla ord som regnar i kaskader över världen tills den inte syns längre. Och så stunderna med hörlurarna på max för att få ledigt en stund. Kaoset och skammen inför kaoset. Att be om hjälp. Att få hjälp.

© 2025 Fria.Nu