Höjda röster mot civilflyg på Ärna
En ansenlig folkskara hade samlats på Stora torget på tisdagskvällen när den politiska oppositionen gjorde gemensam sak med ungdomsförbunden och flera miljöorganisationer för att manifestera mot civilflyg på Ärna. Även naturfotografen Mattias Klum fanns på plats och riktade skarp kritik mot projektet.
– Klarar vi oss inte utan en lågprisflygplats kan vi lika gärna lägga ner Uppsala, sade han.
Kvällens samrådsmöte mellan länsstyrelsen och allmänheten, angående en civilflygplats på Ärna, föregicks i går kväll av en manifestation på Stora torget. Under parollen ”Gör din röst hörd nu - annars riskerar den att dränkas i flygbuller” hade den rödgröna oppositionen och flera miljöorganisationer mobiliserat sig för att uppmuntra allmänheten att utnyttja sin sista möjlighet att tycka till innan beslut i frågan fattas.
Inledande anförande stod kommunalrådet Niclas Malmberg (MP) för. Han påpekade att Försvarsmakten försökt spela bort korten genom att hävda att miljöargument aldrig tidigare vägts in vid den här typen av beslut. Även den politiska majoriteten fick sig en känga.
– Alliansen har misskött sig å det grövsta. Om vi vinner valet 2010 kommer vi omedelbart att avföra frågan från dagordningen.
Därefter följde en rad talare, som i likhet med Niclas Malmberg tog upp flera aspekter på frågan, bland annat de lokala miljökonsekvenser etableringen av en civil flygplats skulle få, med hälsorisker i form av bullerskador och försämrad vattenkvalitet.
Men de flesta föreföll dock eniga om att det främsta argumentet mot lågprisflyg på Ärna handlar om att ta ett globalt ansvar för klimatet.
Anton Ragnarsson, från Klimataktions Uppsalasektion, summerade sitt tal med att säga att vi inte kan tillåta oss att sjunka längre ner i vårt oljeberoende.
– Klimatfrågan är överordnad alla andra. Även om lokala miljöproblem som buller självfallet också är viktiga. Men det handlar om att få folk att flyga mindre. Det stora problemet är att få människor att förstå vad det innebär att minska sina utsläpp med 100 procent, sade han.
Den av deltagarna som framförde den kanske skarpaste kritiken mot projektet var naturfotografen Mattias Klum. Han har engagerat sig i frågan då han menar att det är en demokratisk skyldighet, inte minst gentemot kommande generationer.
– Under de senaste 20 åren har jag i mitt arbete rest jorden runt och sett de vackraste platser, men också de mest förfärliga. Det är för mig helt obegripligt hur man kan undgå att förstå hur det här kommer att påverka miljön, sade han. Ibland verkar det som om människor har lättare att engagera sig för saker som händer långt bort och inte ser vad som håller på att ske på nära håll.
Mattias Klum påpekade också att Uppsalaborna har en av norra Europas modernaste flygplatser bara 20 minuter bort, närmare än vad Stockholmarna har.
– Att då bygga en flygplats för lågprisflyg är helt otidsenligt. När hela världen försöker styra mot att bli klimatvänligare så ska Uppsala, Sveriges mesta universitetsstad, som samlar kunskap och engagemang i frågor om biologisk mångfald, bullerskador och miljöpåverkan, göra tvärtom. Det finns få förslag som är så huvudlösa som det här.
Hur tycker du att politikerna skött frågan?
– Klent och okunnigt. De brukar komma med argumentet att det skulle vara bra för stadens näringsliv. Men det är idiotiskt att påstå det, om vi inte klarar oss utan en lågprisflygplats kan vi lika gärna lägga ner Uppsala.
Eva Lena Volk från Öppna nätverket mot civilflyg på Ärna var också en av dem som fanns på plats vid manifestationen. Hon underströk att det finns skillnader mellan politikernas sätt att behandla ärendet.
– Politikerna har engagerat sig i frågan i varierande grad, vissa har satt sig in i den och försökt föra upp den i fullmäktige, medan andra varit överoptimistiska och helt gått på Försvarsmaktens och Uppsala Airports AB:s linje. Det privata näringslivet har beretts möjlighet att komma väldigt långt in i den politiska apparaten, sade hon.
Är förfaringssättet att betrakta som korruption?
– Nja, men jag skulle vilja kalla det för en kraftig och otillbörlig lobbying. De har spelat inom demokratins spelregler och ramar men ändå motat alla oppositionella i grind. Det är kvalificerat vansinne. I en så pass miljömedveten tid vi lever i, där vi har möjlighet att planera våra samhällsbyggen så borde vi ha lärt oss något. Men istället väljer man att luta sig mot en privat krycka, ett oseriöst riskkapitalbolag av makalösa mått som vill växa.
Även kommunalrådet Ilona Szatmari Waldau (V) deltog i manifestationen genom att dela ut flygblad till förbipasserande.
– Det finns ingen flygplats som går med vinst idag. Den enda möjlighet jag ser är att företaget måste ha fått någon form av ekonomiska garantier av Försvarsmakten. De har inte spelat med öppna kort, sade hon.
– Om vi vinner valet kommer vi aldrig lägga in kommunala bidrag i det här projektet. Jag menar att Alliansen inte längre kan skjuta det framför sig, nu får de tala om ifall de är beredda på att gå in med pengar i det här.
<h2>I kväll, onsdag, sammankallar länsstyrelsen till ett öppet möte där Försvarsmakten och Uppsala Airport AB ska lägga fram sina argument för etableringen av en civilflygplats på Ärna. Även allmänheten inbjuds att delta och ställa frågor och ge synpunkter. Mötet sker på Ekonomikum i hörsal 3 klockan 18.</h2>