Synpunkten


Helena Looft • Författare och fristående krönikör för Fria Tidningar.
Fria Tidningen

En vanlig författare

Hej alla läsare! Den här gången tänkte jag att jag skulle berätta om hur det är att vara författare. Och då menar jag en helt vanlig, okänd författare som inte dyker upp i teve, radio och dagspress var och varannan minut. Det är ju lätt att inbilla sig att Sveriges författarkår består av ett gäng pigga bestsellerskribenter med ett smart pr-maskineri i ryggen, men så ser inte verkligheten ut.

Sveriges Författarförbund har 2 600 medlemmar och de flesta är alltså inte Liza Marklund, Ulf Lundell och Jan Guillou. När jag berättar för nya människor jag möter att jag är författare brukar de bli intresserade men samtidigt lite ursäktande medge att de inte har hört talas om mig. Vilket förstås är helt naturligt, eftersom jag inte är någon kändis, och det brukar jag förklara för dem. Alltså, att det finns tusentals andra svenska författare som jag. Sedan vill den nya bekantskapen veta vad jag har skrivit. Och vad mina böcker handlar om. Och om jag tjänar några pengar på dem. Och det gör jag ju inte, i likhet med de flesta andra i min situation. Jag har hittills givit ut fem romaner och de har sammanlagt inbringat ungefär 30 000 kronor. Före skatt. Jag har en poetkompis som på frågan “kan du leva av ditt författarskap?” brukar svara “nej, jag dör av det”.

Inte heller är det många författare som sitter i vitmålade skrivarlyyyyor på Söder och jäser, som Linda Skugge fick för sig för ett par år sedan när hon gick till attack mot “finkulturen” i Expressen. I varje fall inte av dem jag känner. Någon hyr en skrubb, någon delar en kontorslokal med andra, någon sitter hemma och skriver, som jag. Lägenheten där jag bor är min skrivarlya och jag brukar flytta datorn till det rum där det för tillfället är lugnast. Det fungerar alldeles utmärkt, trots att jag förutom man och barn har ett gym under golvet, en lekpark i närheten och en katt som gärna lägger sig på tangentbordet.

Vad gäller försörjningen så finns det stipendier att hoppas på för författare som inte säljer så bra. Det är ett system som ibland angrips från olika håll, med hänvisning till att böcker ska klara sig på samma kommersiella villkor som till exempel gummisnoddar. Angriparna hojtar om sina skattepengar och tycker att det är förskräckligt att de går till konstiga experimentromaner och obegriplig poesi som ingen läser. Då brukar jag alltid undra varför det är så lätt att dra till med sådana argument just när det gäller kultur. Och inte när det gäller till exempel trafik, där folk dör i hundratal varje år. Dessutom bygger stipendiesystemet för författare på biblioteksutlåningen. Det vill säga, författarna ställer sina böcker till förfogande på biblioteken och tilldelas sedan en viss summa – i år 1 krona och 29 öre – per utlånad bok. Större delen av pengarna går direkt till de mest lånade författarna, resten går in i stipendiefonderna. Det är ett schysst och solidariskt system, där de populära författarna hjälper de okända att kunna göra sitt jobb. Barnboksförfattarna brukar ligga i toppen på utlåningsstatistiken och jag har alltså Astrid Lindgren, Martin Widmark och Gunilla Bergström att tacka för de stipendier jag har fått.

En annan sak jag brukar fundera på är varför de som angriper den olönsamma litteraturen inte sätter sig ner och tänker efter. Hur kul skulle det vara om det bara fanns deckare, chick lit och kokböcker? Om det inte fanns några essäer, kulturtidskrifter eller dikter? Om inte okända debutanter fick en chans att utvecklas och göra någonting av sitt författarskap? Bara ett fåtal skulle sakna mig om jag försvann, men om alla som jag inte fanns? Poeterna, avantgardisterna, filosoferna, de egensinniga som går sin egen väg. Eller som ingen har upptäckt för att de inte passar in i någon trend. Ja, jag är i alla fall säker på att litteraturen skulle bli urtråkig utan oss.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Synpunkten
:

Det löser sig inte alltid

Jag hade en gång ett jobb. Med fria tider, fina kolleger och roliga arbetsuppgifter. Det var dessutom i linje med min utbildning och erfarenhet, ett journalistjobb med kulturell inriktning, och som gräd-de på moset hade jag chansen att göra något verkligt meningsfullt. Kulturtidskrifter – ja, det var vad jag jobbade med; ni vet, smala, ickekommersiella publikationer som inte så många känner till. Des-sa tidskrifter får på olika sätt stöd av staten, omkring 20 miljoner varje år. Stödet går dels direkt till tidskrifterna själva, dels till det som kallas infrastruktur – projekt, sajter, kataloger, försäljningsverksamhet och upplysningskampanjer som ska hjälpa kulturtidskrifterna att nå ut till sina läsare. Vill man finnas med hos Pressbyrån krävs pengar och en stor upplaga och det har sällan kulturtid-skrifterna, så därför hjälper staten dem – i demokratins namn, för det fria ordet och för att de behövs. De är många och olika och annorlunda; de skapar mångfald i medieutbudet och är ofta före sin tid.

Fria Tidningen
Synpunkten
:

Den sura ankungen

Den svenska litteraturscenen är liten. En ankdamm, som man brukar säga ibland. Den består inte av så många personer, och de som syns är ännu färre, naturligtvis. Författare, kritiker, redaktörer, bokförlag, bloggar... folk och fä som simmar runt och trängs med varandra. Visar upp sig. Snattrar. Samarbetar. Och ibland uppstår kollisioner, debatter och bråk. Det är lätt att reta upp sig – det tror jag alla tycker. Man kan inte bara simma runt för sig själv i sitt hörn. Vara nöjd och belåten. Kvacka lite grann med dem man känner. Plaska och dyka ner bland sina ord. Nej, för plötsligt ser man att det pågår någonting där i mitten. I centrum av dammen. En anka som får all uppmärksamhet! Och man tänker: Varför då? Vad är det nu som är så himla viktigt? Kunde inte jag lika gärna få fjädra mig där?

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu