Uppsala Fria

Beslut om spårtaxi skjuts på framtiden

Uppsala kommunstyrelse beslutade på sitt möte på onsdagen att bordlägga frågan om att anmäla intresse för den pilotbana för spårtaxi som ska finansieras med statligt investeringsstöd. Beslutet var oväntat eftersom kommunstyrelsens arbetsutskott i måndags sade ja till pilotprojektet.

Miljöpartiets ledamot i kommunstyrelsen, Niclas Malmberg, som länge engagerat sig i frågan om pilotbanan är besviken.

– Och väldigt överraskad, för i arbetsutskottet var alla positiva till att ta ett beslut, men sedan visade det sig att det fortfarande var många moderater som var emot det här.

Han menar att frågan nu kan tippa åt vilket håll som helst. Avgörande kommer att bli vad kommunens största parti, som rymmer såväl förespråkare som skeptiker, kommer fram till.

– Moderaterna är väldigt tongivande inom alliansen i Uppsala, som de säger kommer det att bli.

Kommunstyrelsens ordförande Gunnar Hedberg (M) medger att det behövs mer tid för att bereda frågan i de enskilda partigrupperna, men hävdar att bordläggningen främst berodde på att alla ledamöter inte hade hunnit sätta sig in i ärendet ordentligt.

– Den viktigaste orsaken var att de ledamöter i kommunstyrelsen som inte sitter i arbetsutskottet, alltså flertalet, hade fått handlingarna samma dag som sammanträdet. De hade i inte möjlighet att i lugn och ro läsa in sig på det och då brukar man bordlägga i oförändrat skick och ta upp det på nästa sammanträde.

Kommunstyrelsens nästa sammanträde har schemalagts till den 9 september, men tidsgränsen för att anmäla intresse för pilotprojektet går ut den 24 augusti. Enligt Gunnar Hedberg kommer dock beslut att fattas innan dess genom ett extrainkallat sammanträde.

– Vi är beredda att samlas före nästa ordinarie möte, säger han. Då hinner vi också ta upp det i respektive partigrupp så att det kan förankras ordentligt.

Niclas Malmberg befarar dock att Gunnar Hedberg, som är uttalat positiv till spårtaxiprojektet, inte kommer att lyckas samla sina partikamrater bakom en gemensam position. Vilket, även om kommunstyrelsen säger ja, kan komma att påverka Uppsalas chanser.

– Som läget är nu finns det ett motstånd från för många moderater. Även ett majoritetsbeslut med reservationer försämrar Uppsalas chanser. Staten är väldigt noga med att det ska råda politisk enighet när den beviljar investeringsstöd.

Dessa farhågor tonas dock ned av Gunnar Hedberg.

– Skulle det bli röstsiffrorna åtta för och sju emot så påverkar det, men finns det någon enskild som reserverar sig så tror jag inte att det påverkar.

Fakta: 

Spårtaxi:

• Består av förarlösa spårbundna kupéer som ska kunna trafikera en önskad sträcka utan mellanliggande stopp, ungefär som en taxi utan förare.

• Anses kunna locka över de välbeställda privatbilister som väljer bort kollektivtrafiken eftersom de anser att den är för obekväm.

• Skeptiker har länge utmålat spårtaxisystem som en form av science fiction, men för ett knappt års sedan visade en rapport från Statens institut för kommunikationsanalys att ett spårtaxisystem skulle vara ekonomiskt mer rationellt än att bygga den planerade motorvägen Förbifart Stockholm, som beräknas kosta 25 miljarder kronor.

• I Uppsala skulle en spårtaxibana kunna lokaliseras till Boländerna eller Gluntenområdet. Sedan 2006 bedriver det sydkoreanska företaget Vectus tester på en mindre spårtaxibana invid Dan Hammarskjölds led.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Här är de alternativa EU-mötena

Den 17 november håller EU toppmöte i Göteborg. GFT listar alla manifestationer och event som hålls i samband med toppmötet.

Göteborgs Fria

Här kan du demonstrera på första maj

Arbetarrörelsens högtidsdag är snart här igen! Spana in GFT:s lista för tips på vad som händer under dagen; från första maj-tåg till fest och något däremellan.

Göteborgs Fria

© 2025 Fria.Nu