Recension


Göteborgs Fria

Drömvärldar i full skärpa

Det sympatiska förlaget Sphinx fortsätter i sitt senaste släpp vandringen genom den absurda och ohämmade litteraturens landskap. Med tidigare publikationer så som Alfred Jarrys mästerverk Övermannen och Hugh Sykes Davies glädjealster Petronius, är det med nyfikenhet jag närmat mig Dorothea Tannings Avgrund - tredje boken ut i deras serie av surrealistisk litteratur skriven av kvinnliga författare.

Tanning slussar ut läsaren i ett torrt ökenlandskap i Arizona där en arkitektonisk anomali till villa agerar kuliss för ett fåtal frustrerade och egensinniga aktörer. Residensets godsherre Meridian är inget mindre än en marionettspelare som leker och modifierar de desperat sökande karaktärer som av olika anledning lockats till huset Windcote för att finna sina svar. Under några dagar invigs läsaren i händelserna som tar plats på dessa ägor, i scener ofta utspelandes kring det bord där minutiöst organiserade middagar arrangeras eller i husets belamrade skarvar och dammiga vrår. De ängsliga affärsmän, avdankade skådespelerskor och dekantent uppgivna karaktärer som sökt sig till Meridians herravälde får just denna helg konfronteras med den kanske första besökare som kommit dit mot sin vilja. Denne besökare, Albert Exodus, verkar precis lika lite som läsaren själv, kunna ha anat sig till att hans agerande på kort tid kommer att rubba ordningen på Windcote. Ur samspelet med Meridians dotter, flickebarnet Destina, genomgår han en omvälvande metamorfos som blir startskottet för en resa emot befriandet ifrån ökenlandskapets fjättror - hans personliga Exodus.

Dorothea Tanning utforskar i denna bok både språk och dramaturgi på ett sätt som delar många paralleller till hennes främsta verksamhet, måleriet. Avgrund är en tidlös berättelse som är precis så suggestiv som hennes konst, och texten dryper av skildringar så målande att vad som annars hade kunnat riskerat att vara en otydlig drömvärld istället framträder i full skärpa. I egenskap av numera avlidne dadaisten Max Ernst hustru var Tanning en av få kvinnor utgjorde en drivande kraft under modernismens framsprång och med en livserfarenhet som innefattar allt ifrån dubbelbröllop med Man Ray, vänskap med Picasso och middagar Truman Capote har hon ett fascinerande register att hämta inspiration ifrån. Trots en inspirerande omvärld verkar hennes surrealistiska bildvärld leva sitt alldeles egna liv och den idag 98-åriga Tanning säger själv att konsten för henne alltid varit den flotte hon bestigit för att bevara sitt förnuft. Under läsupplevelsens gång reflekterar jag över huruvida förnuftet hålls i schack även för läsaren, men när jag läst klart och lagt ifrån mig boken känns det snarare som att förnuftet ifrågasatts.

Fakta: 

Litteratur

Avgrund Författare Dorothea Tanning Förlag Sphinx

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Ida Linde lämnar läsaren utan kompass

Recension

Att läsa en bok av en ung författare kan ibland vara oerhört befriande. Ida Lindes Om jag glömmer dig blir jag en annan är precis ett sådant verk. Att form och språk kanske ännu inte lagt sig helt till rätta kompenseras av den återhållsamma ivrighet som genomsyrar vartenda blad. Denna brinnande angelägenhet har här förpackats i ett lekfullt pusselformat där läsaren bit för bit invigs i Lindes minneslund.

Göteborgs Fria

Drabbande kärleksbudskap från Blameful Isles

Recension

Blameful Isles is dope! Det skrev Talib Kweli på sitt Facebookkonto efter att ha upptäckt det svenska bandet Blameful Isles. Så rätt han har i detta. Lysande på de tre föregående albumen och än bättre på nya dubbelalbumet Pleroma, skriver Tobias Magnusson.

Fria Tidningen

Mossiga noveller om manlighet

Recension

Gemensamt för novellerna i Grand danois är ensamhet. Manlig ensamhet. Skickligt skrivet men mossigt innehåll, tycker Tobias Magnusson.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu