Magnifik debut av Johan Lindström Septett
Nybildade The Johan Lindström Septett skivdebuterar. "Magnifik musik", skriver Tobias Magnusson.
En båt utan åror i en vattenpuss i ett ödsligt parklandskap. Bakom den lätt surrealistiska omslagsbilden står fotografen och konstnären Jan Vertsberg. Den drömska atmosfären tar sig även in i det långa stycket Serengeti som inleder The Johan Lindströms Septetts skivdebut.
Gitarristen Johan Lindström har de senaste åren hörts på skivor av Edda Magnason, Rebecka Törnqvist och Ane Brun. För de flesta är han mest känd som en av medlemmarna i Tonbruket, och före det som medlem i Per ”Texas” Johanssons grupp i slutet av 1990-talet. Johansson är också en av de välmeriterade musikerna i Lindströms eget band där övriga är Jonas Kullhammar, Mats Äleklint, Jesper Nordenström, Torbjörn Zetterberg och Konrad Agnas.
Från Tonbruket har Lindström tagit med sig den öppna attityden när det handlar om att förhålla sig till olika genrer. Här samsas det lyriskt skira med kantigare, hårdare, emmellanåt lätt (post)-rockiga inslag.
Ett speciellt sug har titellåten Music For Empty Halls part 1 vilken sömlöst övergår i Europe Endless Boogie för att avslutas med Music For Empty Halls part 2. Magnifik musik som rasar ihop för att sedan åter byggas upp.