Miljöpartiets punktsatsning på etanol får kritik
Debatten går varm kring de förnyelsebara drivmedlen. Miljöpartiet vill ta till politiska styrmedel för att bromsa de kraftigt stigande priserna på etanolbränsle. Men kritiker menar att etanolen gynnas på bekostnad av andra alternativa bilbränslen.
Miljöpartiet har tillsammans med regeringen gjort flera satsningar för att lyfta fram miljövänliga alternativ till de fossila fordonsbränslena bensin och dieselolja. Senast i april trädde en lag i kraft som gör stora bensinstationer skyldiga att tillhandahålla förnyelsebara alternativ, till exempel etanol E85 och biogas. Samtidigt har miljöbilsförsäljningen i Sverige ökat kraftigt.
Världsmarknadens brist på etanol har dock gjort att etanolpriserna skjutit i höjden och det tycks ha påverkat försäljningen av etanol negativt. I förra veckan presenterade miljöpartiets språkrör Peter Eriksson tillsammans med Gröna bilisters ordförande Jakob Lagerkrantz förslag på hur man kan komma till rätta med den sviktande etanolförsäljningen. De menar att etanolen tidvis riskerar att bli dyrare än bensinen, vilket straffar miljöbilisterna.
- Vi anser att de som köper miljöbilar ska veta att det kommer att vara långsiktigt lönsamt. Etanolbränslet måste bli ett konkurrenskraftigt alternativ till bensinen, sa Peter Eriksson.
Båda parter vill att regeringen gör något för att stoppa den tull som EU-kommissionen planerar att lägga på etanolimport från Brasilien, varifrån den mesta etanolen som säljs i Sverige kommer. Miljöpartiet vill även utöka den inhemska produktionen av etanol och biobränsle samt möjliggöra för en eventuell momssänkning på miljöbränslen.
Kritiker anser att miljöpartiets förslag syftar till att stärka främst etanolens ställning på bränslemarknaden och att det är ett kortsiktigt tänkande.
Anita Brodén (fp), riksdagsledamot i miljö- och jordbruksutskottet, anser att miljöpartiets satsning på etanol är en ensidig idé som riskerar att stjälpa utvecklingen av andra miljövänliga bränslealternativ.
- Etanol har kommit långt på marknaden och det har gynnat den svenska produktionen. Men man kan inte fastna i en enda lösning. Istället måste det forskas mer kring andra förnyelsebara alternativ.
Miljöbilsfrågan är en konfliktladdad fråga. De flesta av de bilar som inte drivs med vanlig bensin eller dieselolja klassas i dag som miljöbilar. Men det råder delade meningar om vilka drivmedel som egentligen är miljövänliga, och många politiska och kommersiella intressen är inblandade i konflikten. Framför allt är det etanol-, biogas- och elhybridbilar som diskuteras.
Det svenska etanolbränslet E85 består av 85 procent etanol och 15 procent bensin och bränsletillsatser. Det produceras av tre olika sorters råvaror: svensk skogsråvara, svenskt vete och brasilianskt sockerrör. En del menar att den brasilianska etanoltillverkningen har bidragit till skövling av regnskogen. Dessutom kan Brasiliens fluktuerande etanolmarknad få etanolbilister att använda bensin i alltför stor utsträckning, eftersom etanolbilar även går att tanka med bensin. Forskning har presenterats som visar att etanol till och med kan vara farligare än bensin, men denna forskning har mötts av kritik.
Ett annat bränsle som liksom etanolen finns på många bensinmackar i landet är biogasen. Den bildas av olika sorters avfall och bidrar inte till växthuseffekten i samma bemärkelse som bensin. Etanolens, och i vissa fall biogasens, kritiker framhåller elhybridbilen som ett mer miljövänligt alternativ. Den består av en elmotor och en förbränningsmotor och kan lagra energi från inbromsningar i ett batteri. Dock krävs ytterligare utveckling av batteriet innan dessa bilar kan framstå som ett rimligt alternativ till bensinen.
Medan en del således snabbt vill se ett konkurrenskraftigt alternativ till bensinen för att skynda på övergången från fossila bränslen, menar andra att det är viktigare att balansera mellan olika alternativ innan man har tillräckligt med kunskap om dess effekter. Gröna bilister är en partipolitiskt obunden förening för miljövänliga bilister. Jakob Lagerkrantz menar att det är viktigt att ha en pragmatisk inställning till satsningarna på förnyelsebara drivmedel.
- Man måste ha en bredd i utvecklingen av olika alternativa drivmedel, men ibland krävs det att man gör punktinsatser. Annars går bilisterna över till att använda bensin och slutar köpa miljöbilar.
Anita Brodén vill inte se några punktinsatser.
- Det är marknadens tillgång och efterfrågan det handlar om. Man kan inte gå in med styrmedel vid en tillfällig nedgång för etanolmarknaden. Då gäller det att vara uthållig.
Peter Eriksson vill inte hålla med om att miljöpartiet gynnar etanolen framför andra miljöbränslen.
- Det är svammel från folkpartiets sida, säger Peter Eriksson. De vet att vi har satsat stort på forskning om många olika alternativa bränslen. Vårt förslag om en momssänkning gäller alla olika miljöbränslen.
I dagsläget anser dock miljöpartiet och Gröna bilister att etanolet är det drivmedel som behöver extra stödinsatser och uppmärksamhet.

