Global mediegranskning följs av kampanj för mer jämställda nyheter
En ny global undersökning som presenteras nästa månad visar något som de flesta redan känner till - att män tar oproportionerligt stor plats i medierna. Men denna gång ska den digra undersökningen följas av en stor kampanj för att ändra sakernas tillstånd.
Undersökningen offentliggörs den 16 februari av den mediekritiska organisationen World Association for Christian Communication, WACC. Rapporten kommer att påvisa hur stor obalansen är mellan könen i flera olika regioner och länder, men också mellan olika former av medier.
Under en enskild nyhetsdag, den 15 februari förra året, granskade WACC vilken roll kvinnor hade i nyhetsrapporteringen i ett stort antal länder, berättar samordnaren Anna Turley vid WACC.
– Detta är den tredje undersökningen, efter den första 1995 och den andra 2000. Och det är den största hittills, genomförd i 76 länder.
Granskningen har involverat ett stort nätverk av hundratals frivilliga granskare, som journaliststudenter och professorer, journalistförbund och andra mediegrupper.
I rapporten har nästan 13 000 nyhetsrapporteringar av olika slag analyserats. De exakta resultaten kommer att redovisas först vid lanseringen av rapporten, men Turley säger att det ser i stort sett likadant ut som i de föregående granskningarna.
Det betyder att kvinnor fortfarande är underrepresenterade i själva nyhetsmaterialet, men också bland dem som står bakom rapporteringen.
– Den enda skillnaden vi hittat gäller nyhetspresentatörer på tv, säger Turley.
De kvinnliga nyhetsuppläsarna på tv tycks dock ha svårt att överleva på sina jobb när de kommit upp i 35-årsåldern.
Denna gång kommer WACC att arbeta hårt för att den nya rapporten ska ge konkreta resultat.
– För första gången kommer det att genomföras en gemensam satsning för att resultaten ska kunna leda till förändringar.
Efter lanseringen av rapporten och tre veckor framåt, till den internationella kvinnodagen den 8 mars, kommer organisationen att bedriva en omfattande kampanj i mer än 50 länder, berättar Turley.
– Det kommer att anordnas ett stort antal evenemang för att få medierna och andra att diskutera rapportens resultat.
Kampanjen syftar också till att försöka förmå alla nyhetsmedier att överlåta det redaktionella ansvaret till kvinnor under internationella kvinnodagen.
Turley påpekar att även om det finns vissa regionala skillnader mellan hur ojämlik nyhetsförmedlingen är, så finns ett tydligt mönster som går igen.
- Bilden från Storbritannien är inte särskilt olik den som råder i Azerbajdzjan eller Zimbabwe, säger hon.