Det är coolt att spränga broar, säger försvaret
Försvaret vill att fler unga kvinnor ska göra militärtjänst. De gör reklam för lumpen för unga kvinnor. I reklam-kampanjen säger de att det är bättre att göra lumpen än att bli au pair.
Försvaret gör reklam för att tjejer ska göra lumpen. Reklamen säger att lumpen är bättre än att dreja, åka på ridläger eller bli au pair. När man är au pair, arbetar man en tid hos en familj i ett annat land. Man kan studera språket i landet och lära sig hur man lever där. Många unga kvinnor vill bli au pair. Kan man jämföra lumpen och au pair? Kapten Staffan Slörner är marknadsansvarig på försvaret. Han säger:
- När unga tjejer är au pair eller gör lumpen, är det ofta första gången de kommer hemifrån. De får prova att klara sig själva.
Staffan Slörner säger att det finns mycket humor i reklamkampanjen. Men han säger att det är allvar också.
- Det är coolt att göra lumpen. Det är fånigt att vara au pair. Om jag hade döttrar, skulle jag hellre vilja att de gjorde lumpen.
Mårten Hedlund jobbar på reklamfirman Saatchi och Saatchi. Han var med och gjorde försvarets reklamkampanj. Mårten Hedlund säger:
- Reklam går fort. Folk ska se den. Man kan inte ge information i början. Vi vill bara säga att tjejerna ska göra något kul. Sedan ska de gå in på lumpens hemsida.
Mårten Hedlund och Staffan Slörner talar om att 'göra något kul' och att det är 'coolt' att göra lumpen. Ska tjejerna göra lumpen för att det är coolt?
Åsa Carlman på Svenska Freds tycker inte det. Hon säger:
- Lumpen är till för att man ska bli militär. Försvaret måste vara desperata när de gör en sådan kampanj.
Förut hade Sverige ett försvar mot angrepp från andra länder. Nu har vi en annan typ av försvar. Försvaret kallar det för insatsförsvar. Det ska försvara landet mot terror och hjälpa till i andra länder tillsammans med EU och FN.
Alla killar måste mönstra, alltså gå på en undersökning för att se om de ska göra lumpen. Men tjejer som vill mönstra måste ansöka.
Lumpen är tre terminer. Alla som gör lumpen måste göra minst två terminer. För tjejer är lumpen frivillig, men när en tjej ha valt att göra lumpen måste hon ändå göra två terminer. Den tredje terminen handlar om att arbeta utomlands, i FN-styrkorna till exempel.
Ska man säga till tjejer att göra lumpen för att det är coolt? Staffan Slörner tycker att det finns en allvarligare mening med att göra lumpen. Men han tycker inte att man ska säga det i reklamen.
- Man får upptäcka det när man har valt att göra lumpen.
Stefan Sandborg är major i Livgardet vid Kungsängen. Han tycker att man ska tänka på om man vill göra internationell tjänst, innan man gör lumpen.
- Internationell tjänst bidrar till fred och säkerhet i världen. Det är också meningen med att göra lumpen.
Han tycker ändå att reklamkampanjen är okej. Han tycker att den borde ha haft ett djupare budskap om den hade varit riktad till lite äldre personer. Men den passar för unga tjejer, säger han.
- Det borde funka. De kan söka mer information själva.
Försvaret vill att 40 procent av alla som gör lumpen ska vara tjejer. Nu är 5-6 procent av alla som gör lumpen tjejer. Staffan Slörner berättar om hur de tänkte när de gjorde reklam-kampanjen. De skulle inte säga något dåligt om kvinnor. Ingenting skulle handla om sex eller religion.
Men reklamen säger att det är dåligt att bli au pair och bra att göra lumpen, som mest killar gör. Man kan tycka att den säger något dåligt om tjejer.
Reklamkampanjen har fått ett pris av tidningen Resumé. Juryn var personer från olika reklam-firmor. Men de tyckte olika om kampanjen. Josephine Wallin från reklambyrån King säger:
- Om jag gick i skolan och såg reklamen, skulle jag tänka att jag hellre ville göra lumpen än bli au pair.
Malin von Werder från reklambyrån Garbergs tycker att kampanjen säger att allt som tjejer brukar göra är fånigt. Hon tycker att det är hemskt och sorgligt.
- Om man tycker om att dreja, då? Är det sämre än att spränga broar?

