Stockholms Fria

Elektronisk ljudkonst utan dess like

I mitten av en nersläckt sal står ett ensamt, oansenligt bord. Det enda ljuskällan är en kontorslampa som kastar ett vagt, grönaktigt ljus över en laptop, ett litet mixerbord och en theremin. Publiken är utplacerad i cirklar kring bordet, och en ansträngd tystnad råder. Den som bryter tystnaden är Kaffe Matthews själv. Till synes helt obesvärad går hon runt ett varv bland publiken. Viskar för sig själv eller byter några ord med de hon passerar - frågar dem som kommit för att lyssna på henne om de sitter bra och nickar hemlighetsfullt åt svaren. Sedan slår hon sig ned vid bordet och gör sig redo.

Den innersta cirkeln åskådare befinner sig blott en dryg meter ifrån henne. Det är så intimt att det nästan känns obekvämt. Några i publiken skruvar på sig. Andra skrattar nervöst. Efter att noggrant ha kontrollerat sin utrustning börjar Kaffe Matthews spela. Med handrörelser som liknar en dirigents får hon thereminen att tjuta gällt.

Från dessa ljud utgår allt. Kaffe Matthews arbetar med elektronisk livekomposition, helt utan förinspelat material. Thereminens höga toner samplas, mixas och dupliceras. Till en början låter det skört och trevande, men snart nog växer ljudet i styrka. Rytmer dyker upp och försvinner. Teman låter sig skönjas. Utan att någon egentligen förstått hur det gått till emanerar en hel konsert av stämmor, värdig en orkester, plötsligt från det lilla bordet. Det är mycket intensivt och i sina bästa stunder helt fantastiskt.

Det blir uppenbart varför Kaffe Matthews alltid placerar sin publik i cirklar. Ljuden anfaller från alla håll, och till sist är jag övertygad om att musiken i själva verket spelas inne i mitt eget huvud. Parallellt med detta infinner sig insikten om att också de andra åhörarna måste känna samma sak. På något sätt har publiken involverats i skapandet av musiken, och akten/processen har blivit kollektiv.

När det slutligen är över pustar publiken ut. Jag ser mig omkring, och de som alldeles nyss var främlingar känns nu nästan som gamla bekanta. Som om vi hade varit med om någonting tillsammans. Kaffe Matthews ler stort.

Fakta: 

KONSERT
Kaffe Matthews

Plats: Fylkingen

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Suverän Pirinensamling

När Kvarteret Kniven, en samlingsvolym över Joakim Pirinens 1980-tal, kom 1989 utnämndes den av Expressens kulturredaktion till årtiondets bästa svenska bok. När Galago nu, 20 år senare, ger ut en nyutgåva har originalets redan imponerande 256 sidor utökats till 416 för att kunna härbärgera även delar av Pirinens 1990-talsproduktion.

Fria Tidningen

Världspolitiken som tragedi och fars

På världssamfundets politiska arena utspelas en maktkamp mellan hökar och fredsduvor. USA:s president och Storbritanniens premiärminister vill kriga, men måste först besegra motståndet inom de egna administrationerna. Och mitt i denna konflikt hamnar Simon Foster (Tom Hollander), en brittisk biståndsminister som har mycket att lära om mediehantering.

Fria Tidningen

Med litteraturen som livlina och försoning

”En av de verkligt stora grafiska romanerna, jämförbar med Marjane Satrapis Persepolis eller Art Spiegelmans Maus”, skriver förlaget om Alison Bechdels Husfrid, som tre år efter utgivningen i USA nu iklätts svensk språkdräkt. Det är ett minst sagt anspråksfullt påstående, och det gjorde mig redan från början skeptisk.

Uppsala Fria

Bromander låter tuschen styra intensiteten

Henrik Bromander, som för Fria Tidningars räkning nu tecknar serien Kidnappningen, har gjort skönlitterär debut. Och med risk för att låta viktig – något man kanske undantagsvis kan tillåta sig då man följt en upphovsmans produktion (nästan) från början – är Det händer här i stort sett exakt vad jag väntat mig.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu