Debatt


Fria Tidningar
  • Järvafältet är ett populärt naturområde i trakten runt Rinkeby, Tensta, Hjulsta och Kista. Eftersom det inte finns så många gröna parker i stadsdelarn
Fria.Nu

Sluta jävlas med förorten

Ingen annanstans i Stockholm hade man kunnat köra över den folkliga opinionen och försämra de boendes närmiljö på det här viset, skriver Berin Balta och Alexander Olsson.

I de flesta delar av Stockholm är det en självklarhet att de boende i området ska skyddas från buller och avgaser.

När större vägar byggs eller breddas läggs de nästan uteslutande i tunnlar för att skydda de boendes närmiljö. Men när Vägverket planerar att bredda E18 förbi Tensta, Rinkeby, Hjulsta och Kista tänker man göra det i ytläge. Därmed har vi i Tensta och Rinkeby ännu en gång fått bekräftat att självklarheter inte nödvändigtvis gäller när det handlar om fattiga och invandrartäta förorter. Vägverkets föreslår att två kortare bitar av vägen ska överdäckas. Detta är inget annat än ren kosmetika - trots överdäckningarna kommer bullernivån att överstiga de av riksdagen antagna nationella riktlinjerna, och de riktlinjer som Stockholms stad har antagit. På grund av breddningen kommer dessutom 31 hektar, ett område stort som 60 fotbollsplaner, att försvinna från Järvafältet.

Då det finns ytterst få gröna parker inom stadsdelarna används fältet av en stor andel av de boende i områdena - av familjer som grillar, dagisbarn på upptäcktsfärd, orienterande grundskoleelever och andra som vill få en skymt av den svenska naturen. Med ytdragningen hotas de boendes möjligheter till detta, liksom kolonilotterna och den unika Igelbäcken.

Förslaget om breddning av E18 var på remiss under 1990-talet. Av de lokala remissinstanserna var en överväldigande majoritet mot en breddning av vägen i ytläge. Lokala hyres- och bostadsrättsföreningar, Hem- och skolaföreningar, elevråd på skolor, kolonilottsföreningar och miljöorganisationer är alla starkt kritiska till Vägverkets planer för E18. Men dessa protester har fullkomligt viftats bort av kommunfullmäktige.

Ingen annanstans i Stockholm hade man på ett så här tydligt sätt kunnat köra över den folkliga opinionen och försämra de boendes närmiljö.

I Enskede och Årsta grävdes Södra länken ner - trots att det kostade tre gånger mer än vad det hade kostat att förlägga E18 i tunnel. Tensta och Rinkebybornas protester handlar inte om att motsätta sig ett eventuellt nationellt intresse av en bredare motorväg - det handlar om att vi ska behandlas som andra stockholmare. Skydda miljön även i förorten - lägg E18 i tunnel!

Berin Balta

ordförande SSU Tensta

Alexander Olsson

ordförande Ung Vänster Tensta-Rinkeby-Spånga

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2025 Fria.Nu