”Me too är som en tsunami”
Det klassiska dramat om Kassandra blir hett stoff i Teater Trixters uppsättning Sång för Kassandra. "Det är en pjäs med tydlig koppling till samtiden, och efter Me too är den högaktuell", säger Mirja Burlin.
Skådespelaruppropet som skrevs under av 456 kvinnliga skådespelare har skakat om den svenska kulturvärlden. Mirja Burlin hör till dem som skrev under uppropet där kvinnor vittnar om sexuella övergrepp och manligt maktmissbruk inom teaterbranschen.
– Det här berör inte enbart teatervärlden utan vittnesmål väller fram från olika yrkesgrupper. Det här är något som rör förlegade maktstrukturer och som måste rensas bort, säger Burlin.
– Det är som en tsunami som väller fram, något som inte går att stoppa, tillägger hon.
Som regissör och skådespelare har Mirja Burlin själv flera exempel på hur kvinnor inte får samma utrymme som de manliga kollegorna.
– Själv har jag blivit anklagad för att vara anarkistisk då jag uttryckt mina åsikter och jag har fått höra att jag inte passar in. Som kvinna har jag upplevt att det är mycket svårare och längre process att få exempelvis manus antagna. Med åren har jag börjat få mer utrymme, men det har varit en jobbig resa dit och många gånger väldigt ensamt.
Som ung skådespelare var möjligheterna större, säger hon. Då var det många dörrar som stod öppna.
– Då var man tillgänglig och kunde arbeta dygnet runt. När jag fick barn och började ställa krav på mina arbetsgivare märkte jag av att detta sågs som en belastning. Jag har nästan blivit utesluten ur en ensemble för att jag var tydlig med att jag var engagerad i ett föräldrakooperativ. Och det är så tydlig skillnad när manliga skådespelare går tidigare från teatern för att hämta sina barn, då hörs istället: ”Åh, det är härligt att du tar hand om dina barn”.
Att som kvinna bli tystad av patriarkatet handlar den grekiska myten som Mirja Burlin tillsammans med Maria Hörnelius bearbetat för scenen. Kassandra blev åtrådd av guden Apollon och av honom skänkt siargåvan – förmågan att se in i framtiden. När Kassandra avvisar Apollon dömer han henne till att aldrig bli trodd.
– Pjäsen berör frågor som har blivit aktuella den senaste tiden. Om att kvinnor inte blivit sedda och lyssnade på. Dramat utspelar sig där och då men vi väver även in röster från samtiden.
Kassandra hade förmågan att se in i framtiden. Även Mirja Burlin och Maria Hörnelius verkar ha denna siarförmåga. Pjäsen känns högaktuell efter Me too.
– Det finns onekligen mängder av beröringspunkter med samtiden i denna pjäs. För mig handlar den främst om makt och demokrati. Och Me too-debatten har inte gjort den mindre angelägen, säger Burlin.
Kassandra fick finna sig i att stå ensam med sina sanningar. Något som görs tydligt med att Mirja Burlin inte har någon motspelare i föreställningen.
– Det är en utmaning att ställa sig ensam på scenen. Jag försöker finna styrka i Kassandras kamp att tro på sig själv, säger Mirja, som tillägger att hon har sällskap på scenen av musikern David Sperling-Bolander.
I arbetet med manuset har Mirja Burlin och Maria Hörnelius inspirerats av bland andra författaren Christa Wolf och hennes bok Kassandra (1963).
– Hon ger en bild av Kassandramyten och sätter in den i en modern kontext. För att ytterligare sprida ljus över Kassandra har vi bjudit in Ebba Witt-Brattström som har en bred kunskap om kvinnohistoria och litteratur, hon har dessutom skrivit mycket om Kassandra och kan sätta myten i relation till vår tid, säger Mirja Burlin.
– Med pjäsen hoppas vi kunna göra en bildningsresa.
Sång för Kassandra
Premiär: 23 november, sista föreställningen 23 december.
Var: Teater Trixter
Manus: Mirja Burlin och Maria Hörnelius
Regi: Maria Hörnelius
Musik: David Sperling Bolander