Brädspelet som erbjuder skogsdoft
Kan lunglavens levnadsvillkor vara ett nöje? Ja, det tror biologen Daniel Thorell och speltillverkaren Alexander Kandiloros som ligger bakom sällskapsspelet Skogen.
Under en kajaktur i somras satt biologen Daniel Thorell i sitt tält och lade sista handen på ett projekt som tagit närmare tio år att slutföra. I oktober presenterades så slutresultatet, sällskapsspelet Skogen.
– Jag har kompisar som är bland de främsta i Sverige inom olika områden av lavar eller insekter. Själv har jag aldrig varit en av de verkliga artnördarna och jag tänkte att de flesta nog är som jag, berättar Thorell om hur han först fick idén till att omvandla sina yrkeskunskaper till sällskapslek.
– Det vill säga sådana som tycker det är roligt att kunna de olika arterna som finns i skogen, men samtidigt ser en hög tröskel för att börja lära sig fortsätter han.
Daniel Thorell började bygga och skissa på sin spelidé med egna spelbräden och brickor.
– Det blev alldeles för komplicerat till en början, med olika spelbräden för jordarter och andra för naturen ovanför jorden, berättar han.
Efter många års pysslande började bitarna alltmer falla på plats. Förra hösten fick Daniel Thorells fortfarande helt hemmasnickrade spel ett positivt bemötande när han visade upp det på ett vetenskapscenter i Borås.
Uppmuntrad av det gick Thorell vidare och presenterade Skogen för speltillverkaren Ninja Print.
– Det jag fastnade för var Daniels kärlek till ämnet och de pedagogiska ambitionerna. Ett roligt sätt att lära sig naturvetenskap. Jag önskar att det hade funnits ett sådant spel när jag gick i skolan, säger Ninja Prints grundare och vd Alexander Kandiloros.
För det lilla Göteborgsbaserade bolaget är Skogen en produkt som sticker ut. Ett genomgående tema hos de spel som släppts hitintills är att de känns urbana, trendiga och framför allt popkulturella.
– Jag tittar alltid till mig själv när jag bestämmer mig för om vi ska göra ett spel och Skogen vill jag spela själv. Det kräver inga förkunskaper alls, säger Alexander Kandiloros.
– Syftet är framför allt att det ska vara underhållande och ett roligt sätt att umgås. Kan spelet samtidigt ge kunskap och större förståelse för det sammanhang vi lever i utan att det känns forcerat är det jättebra, fortsätter han.
Upplägget går ut på att spelarna ska placera ut brickor med djur och växter som finns i den svenska naturen. För att få lägga ut en bricka krävs det att förutbestämda förutsättningar för arten på brickan i handen finns på plats på spelbrädet.
– Och så finns det en katastroftärning med stormar, översvämningar och skogsbränder. Det kan låta som något dåligt, men för många arter är det inte alls så utan kan vara en förutsättning de behöver, förklarar Kandiloros.
Alexander Kandiloros och Ninja Print har stått för finishen och slutdesignen. Kärninnehållet i Skogen är helt och hållet biologen Thorells.
– Det innehåller 50 olika arter. Dem har jag valt utifrån tre kriterier, berättar han.
Det är arter som på ett självklart sätt är förknippade med svensk skog, som älg, björn och flugsvamp. Den andra kategorin är med tack vare sina roliga namn, till exempel guldkremla och bombmussla.
– Den tredje kategorin är arter med lite speciella krav på skogsmiljön för sin överlevnad, som lunglav, säger Daniel Thorell.
Daniel Thorells passion för ämnet och spelet blir tydlig när han berättar om sin favoritart.
– Den åttafläckiga praktbaggen är väldigt fin. Den är knallblå med klargula prickar, lite av en svensk nationalinsekt.
I spelet behöver praktbaggen förutsättningarna barrträd, torr mark och döda träd för att få placeras ut på brädet.
– Jag tror att Skogen kan bidra till att öka glädjen med att komma ut i naturen. Motionen och bladens gröna effekt är bra för alla, och vet du mer om de djur och växter du stöter på i naturen blir upplevelsen ännu bättre, säger Daniel Thorell.
Daniel Thorell
Ålder: 40.
Bor: Länghem, Västergötland.
Yrke: Biolog.
Daniel Thorell är föräldraledig från tjänsten som skogskonsulent på Skogsstyrelsen där han jobbar med ett internationellt projekt om samspelet mellan skog och vatten tillsammans med kollegor från länderna kring Östersjön. Spelet har han utvecklat på sin fritid.