Galet sväng från Water Boogie System
”Det är befriande, galet och fascinerande.” Tobias Magnusson är omtumlad efter att ha lyssnat på Water Boogie System.
Göteborgsbaserade Water Boogie System, utnämnda till Årets jazzdebutant 2012, är aktuell med albumet Year of Silver, uppföljaren till debuten Greetings (2014).
Jazz, nåja. Visst hörs det att Karin Verbaan, röst, Viktor Reuter, kontrabas, William Soovik, trummor och Jonathan Albrektson, klaviatur, har koll på jazztraditionen, de har även studier på musikhögskolan i bagaget. Men etiketten jazz känns ändå begränsande, här byts nämligen genre i lika rask fart som taktbytena.
Det var länge sedan jag upplevde en lika omtumlande lyssning som Year of Silver erbjuder. Det är befriande, galet och fascinerande och näst intill omöjligt att försöka hänga med i den vilda åktur som bandet tar en med på. Albumets första del är en effektfull hybrid av jazz och punkpop. I fina RPD kommer Water Boogie System till sin fulla rätt, och här hittar bandet en perfekt balans mellan sina olika disparat uttryck.”Battles on the dancefloor” sjunger Verbaan. Och visst är det här musik som gjord att släppa loss till. Tankarna studsar och landar i en slutsats om att så här skulle en förening av B-52’s och Lora Logic låta.
Alla experiment är inte lika lyckade. De lugnare låtarna innehåller gott om flippade fusionelement, tyvärr mynnar det mest ut i ett slags mossig och ganska ansträngd Enya-jazz. Som tur är hinner Water Boogie System i dessa lugnare delar återhämta sig något. I charmiga Hunting Song, skivans mest dynamiska spår, visar de återigen vad de är bäst på.