• Under 2016 försvann kopparnätet hos omkring 10 000 kunder.
Landets Fria

Tusentals kunder förlorar fast telefoni

Telia håller på att stänga av delar av det gamla, fasta telefonnätet – trots att fibernätet är långt ifrån utbyggt. I år förlorar kunder i över 50 kommuner tillgång till fast telefon och ADSL.

För flera år sedan började Telia Sonera att avveckla kopparnätet för fast telefoni och Internet via ADSL i vissa delar av landet. Om något gick sönder passade företaget på att ersätta tjänsterna med mobil telefoni och mobilt bredband. 2015 kom satsningen igång på allvar. Företaget menade att delar av kopparnätet inte var tillräckligt driftsäkra och inte klarade av moderna digitala tjänster.

Förstahandsalternativet för kunderna som berörs i områden som inte har fiber är att använda det mobila nätet för både telefon och Internet. Om det inte fungerar kompletteras utrustningen med en utomhusantenn, som en tekniker monterar där signalen från mobilnätet är starkast. Om det inte hjälper hänvisar Telia till andra operatörer. I sista hand går Post- och telestyrelsen PTS in och upphandlar telefoni till kunden med hjälp av exempelvis förstärkning, antenn eller satellit, vilket har skett i ett 10-tal fall hittills. Enligt lagen har nämligen alla hushåll och företag med permanent adress rätt till telefoni och bredband med 1 Mbit/s.

I år avvecklas det fasta telefonnätet i delar av över 50 kommuner. Många kunder är oroliga över hur deras kommunikation med omvärlden kommer att påverkas när kopparnätet försvinner.

Barbro Wahlberg i Stjärnvik i Skinnskattebergs kommun har haft rejäla problem med både telefon och internet ända sedan det fasta nätet släcktes ner för snart två år sedan. Bäst fungerar telefonen om hon står vid ett fönster i riktning mot närmaste mast. Risken är dock stor att samtalet bryts, särskilt om det är regnigt eller fuktigt i luften. Det händer att folk som försöker ringa till henne möts av beskedet att det inte finns någon abonnent med det numret. Då får hon varken ett röstmeddelande eller en avisering om missat samtal.

– Många av mina grannar har ingen täckning inomhus utan måste gå ut för att kunna prata i telefon. Vår utrustning står vid ett fönster åt rätt håll, annars fungerar den inte alls.

Mobilt internet har blivit mycket dyrare än ADSL, säger Barbro Wahlberg, eftersom hon betalar för mängden data som laddas ner eller upp istället för en fast hastighet. Kapaciteten räcker inte heller alltid till för alla som är uppkopplade.

– När fler och fler områden stängs av blir det svårare och svårare med kommunikationen.

Det märks särskilt när många till exempel är online på fredags- och lördagskvällar. Det går inte heller att betala räkningar genom internetbanken i slutet av månaden när många andra är ute på nätet utan det är säkrast att göra det i god tid, säger hon.

– Många har upptäckt att betalningar har avbrutits för att kommunikationen går för långsamt. Man kan inte lita på att betalning har gått igenom utan det blir påminnelser för att man inte har betalat.

Telia har inte varit till särskilt stor hjälp, säger Barbro Wahlberg.

– Telia lovar att bygga ut kapaciteten efter behov, men det säger de bara. Det fungerar inte i verkligheten.

Hon tycker att det är fel av företaget att släcka ner kopparnätet innan fibernätet är fullt utbyggt.

– Det är ett samhällsproblem om man inte kan ringa efter ambulans eller brandkår när man behöver. Vi har en granne med diabetes. Om hon får problem kan hon snabbt behöva hjälp. Kommer hon inte fram då är det jätteallvarligt. Det är också bekymmersamt att äldre inte kan lita på att trygghetslarmet i mobilen fungerar.

Barbro Wahlbergs tips till dem som förlorar kopparnätet där de bor är att kolla upp vilken mobilleverantör som har bäst täckning just där, med hjälp av täckningskartorna på Post- och telestyrelsens webbplats.

Hon har också engagerat sig i arbetet för att få fiber i området. Projektet har just beviljats pengar och förhoppningen är att allt ska vara klart till jul. Hon rekommenderar andra som ska förlora kopparnätet att göra samma sak.

– Det enda alternativet är att gå ihop och jobba för att få fiber. Men det är ett långsiktigt projekt.

För andra kunder fungerar det relativt bra att ersätta kopparnätet med mobiltelefoni och mobilt internet. För Kerstin Persson i västra Härjedalen har det på vissa sätt till och med blivit bättre än tidigare. Även om hon har hört mycket om de negativa konsekvenserna för andra.

– När ”blanktråden” – som det kallas här – lades ner i delar av Jämtland för ett antal år sedan var det jätteproblem. Folk fick färdas kilometervis för att kunna ringa. Jag tror att Post- och telestyrelsen sa stopp, att det var tvunget att finnas mobiltäckning innan de kunde stänga ner blanktråden. Det var aktuellt hos oss också då. Men vi blev inte underrättade för vi hade Tele2 och Telia hävdade att det var Tele2:s sak att underrätta oss. Sedan var det helt tyst i ett par år.

Först i juni 2015 försvann det fasta nätet där Kerstin Persson bor. Vid det laget hade Telia byggt ut mobilnätet i området och förbättrat täckningen något, men den är fortfarande dålig.

– Med min mobiltelefon kan jag inte lämna köksfönstret. I soffan kan jag ta emot sms men för att svara måste jag gå till fönstret.

Därför har Kerstin Persson valt att även behålla sin gamla fasta telefon. Istället för att ringa via kopparnätet kopplas samtalen till ett mobilnummer via ett modem. Därför måste hon också slå riktnumret även om hon bara ringer grannen. Signalen förstärks med en antenn i taknocken.

– När antennen kom blev det mycket bra täckning. Vi hade mycket problem med telefonen innan. Telefontråden i luften var så känslig för om det regnade eller blåste eller om det flög in en fågel i den. Det var mycket avbrott.

För 1520 år sedan gjorde det inte så mycket, eftersom en tekniker oftast fixade tråden samma dag eller dagen efter. Men på senare år har avbrotten pågått betydligt längre innan någon varit på plats.

– Det hände flera gånger att vi åkte bort med skotern och själva försökte att ta bort grenar eller fåglar över ledningen.

Telefonin har alltså på många sätt blivit bättre med det nya systemet. Men med det sagt tycker Kerstin Persson inte att lösningen är optimal.

– Vi har inga alternativ och kan inte välja någon annan operatör.

När kopparnätet först släcktes gick internetuppkopplingen väldigt långsamt säger hon, men hon kan inte uttala sig om hur Telias lösning för mobilt internet fungerar i dag. Hon har nämligen valt leverantören Net1 istället, som hon tycker fungerar skapligt för hennes begränsade behov.

– Det går trådlöst och brukar funka bra i glesbygd. För mig funkar det till det behov jag har. Jag jobbar inte utåt nätet.

Kerstin Persson bor omkring tre mil från närmaste fiberkabel så det är inget alternativ i dagsläget.

– Det är inte tal om fiber eftersom jag bor så långt ut i skogen. Men det är något jag kan acceptera när jag valt att bo här.

Telias presskontakt Marcus Haglund kan inte svara på hur många abonnenter som påverkas av förändringarna i år, men säger att kopparnätet avvecklas för att det ska bli bättre för kunderna.

– Vi flyttar kunder till framtidssäkrad teknik som en konsekvens av att kopparnätet börjar bli gammalt och i vissa fall uttjänt. I många fall finns det inte leverantörer för reservdelar till kopparnätet längre. Det hade inte varit ansvarsfullt att behålla det då – kunderna skulle komma i kläm.

Hur väljer ni områdena där kopparnätet ska avvecklas?

– I första hand är det områden där det finns fullgod mobiltäckning och/eller fiber. Men också områden där kopparnätet är gammalt och det ofta är driftstörningar. Då måste teknikern ut till varje kund. Det är enklare att få igång mobil teknik och fiber när teknikern bara kan åka ut till masten. Felavhjälpningstiderna för kunderna kommer att bli kortare.

Varför tar ni inte bara de områden som redan har fiber?

– Vi ser inte alla fiberinitiativ, det handlar om många aktörer. Och i vissa fall kan vi inte vänta eftersom tekniken i den gamla kopparinfrastrukturen är så osäker. Vi gör det här spritt över hela landet och försöker att modernisera hela Sverige.

Vad gör ni för de kunder som upplever att det blir sämre när kopparnätet försvinner?

– För dem har vi öppnat en operatörsneutral kundtjänst. De kan guida kunderna till vad de tror är bäst. På vissa platser har andra operatörer bättre täckning. Det vi kan erbjuda är en yttre antenn som förstärker mobilsignalen. I slutänden är det Post- och telestyrelsen som ansvarar för att alla fastboende har internetuppkoppling och telefoni, i vissa fall är det de som går in.

Vad gör ni när kapaciteten i den mobila uppkopplingen inte räcker?

– Vi har översikt över våra stationer och om vi ser att kapaciteten slår i taket försöker vi att förstärka den så fort som möjligt.

Vad säger du till dem som påverkas i år och är oroliga?

– Jag kan förstå att det finns en oro men den återkoppling jag har fått är att det blir bättre för många kunder. De får högre hastighet på sin internetuppkoppling och ingen skillnad när det gäller telefonin. Men om det blir problem står vi redo att hjälpa till.

Post- och telestyrelsens presschef Peter Ekstedt tipsar om att kontakta Telekomguiden och Telias kundtjänst.

– Titta vilka alternativ som finns och be att få prova exempelvis ett 4G-abonnemang hos någon operatör där du bor. Du behöver inte vänta tills du blir avkopplad.

Hur ser ni på att Telia gör det här innan fibernätet är fullt utbyggt?

– Telia är en kommersiell aktör och vi kan inte stoppa det här, utan det vi gör är att ha täta avstämningar för att se till att de informerar kunderna.

Fakta: 

Mer om förändringarna

  • Kunder ska informeras om avstängningen minst 3 månader i förväg.
  • Under 2016 påverkades omkring 10 000 kunder av förändringarna.

Vill du se om ditt område berörs? Se hela listan på www.telia.se/privat/om/framtidensnat.html

Mer information finns på www.telekomguiden.se

Första halvåret 2017 berörs en del områden i följande kommuner: Aneby, Borås, Eskilstuna, Falköping, Gävle, Haparanda, Herrljunga, Hjo, Karlstad, Katrineholm, Kristinehamn, Linköping, Luleå, Piteå, Rättvik, Storuman, Sunne, Säffle, Söderhamn, Vännäs, Västervik, Åmål, Åtvidaberg, Östersund och Överkalix. 

Andra halvåret 2017 berörs en del områden i följande kommuner: Arvidsjaur, Dals-Ed, Hylte, Härjedalen, Högsby, Karlsborg, Karlskrona, Kiruna, Kramfors, Krokom, Laholm, Ljungby, Malung, Norsjö, Nässjö, Robertsfors, Sollefteå, Svenljunga, Tanum, Umeå, Uppvidinge, Vansbro, Vara, Vilhelmina, Vänersborg, Värnamo, Växjö, Årjäng, Åsele, Älvsbyn och Östra Göinge.

Källor: Telia, PTS

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

197 miljoner till landsbygden

Regeringen nya Hela Sverige-satsning ska ge fler gröna jobb, servicekontor på små orter och bättre internetuppkoppling.

Landets Fria

Lantbrukarnas lönsamhet ökar

Fler lantbrukare än för ett år sedan bedömer sin lönsamhet som god – och fler skulle rekommendera unga att bli lantbrukare.

Landets Fria

© 2024 Fria.Nu