Bäst på kassett – dags att spola tillbaka bandet
Kassettbandet är tillbaka. Allt fler av de oberoende skivbolagen hakar på trenden genom att trycka upp kassetter prydda med unika omslag.– Nu säger man att det är bra med ett skitigt ljud, man har vänt upp och ner på high fidelity-idealet som funnits i grammofonhistorien sedan 1920-talet, säger musikprofessorn Alf Björnberg.
I only listen to cassettes”, sa Thurston Moore, mest känd som gitarrist och sångare i Sonic youth, i en radiointervju med CBS. Och han verkar inte vara ensam om detta. När musikbloggen Rhizome uppmärksammade uppsvinget för kassettkulturen listade de inte mindre än 101 kassettbolag som är aktiva i USA. En av orsakerna till det ökade intresset är att många band på alternativmusikscenen börjat sprida sin musik via kassetter då det är billigare än att trycka upp en vinyl och för att det är ett personligt sätt att sprida sin musik i samband med livespelningar.
Som ett alternativ till Record store day, som i år infaller den 16 april, startades 2013 Cassette store day för att hylla ett format som de flesta trodde var förpassat till historien. Även här hemma har fler och fler upptäckt fördelarna med kassetter och det har poppat upp ett flertal bolag som ger ut sina artister på kassett, exempel på dessa är På månen, Oma 333, Hästen och korset, Zeon light och Kosmisk väg.
Precis som med vinylskivan verkar kassetten signalera ett slags autenticitet jämfört med digital musik i olika filformat. Alf Björnberg, professor i musikvetenskap vid Göteborgs universitet, ser fenomenet som en reaktion mot high fidelity-kulturens jakt på det perfekta ljudet.
– När cd:n kom fanns det de som menade att ljudet var kallt, kliniskt och konstgjort medan vinylljudet var varmt och levande. När det gäller ljudkvalitet mellan digitala musikformer och kassetter är det en märkbar skillnad, men nu säger man att det är bra med ett skitigt ljud, man har vänt upp och ned på high fidelity-idealet som funnits i grammofonhistorien sedan 1920-talet, säger Alf Björnberg.
När det gäller olika musikformat är det inte så att tidigare format slås ut helt, de lever istället kvar som nischmarknader.
– I dag är det cd:n som är ett passerat medium. Men det som skiljer dagens situation från alla tidigare situationer i inspelningshistorien är att det materiella tinget är på väg att försvinna, det strömmade formatet har gjort att ett fysiskt ting för att lagra musiken på inte behövs. Att ha ett fysiskt objekt som musiken är kopplad till har nog en stor betydelse för många. När kassettmediet slogs ut framhölls en nackdel med kassetten, vilket var att låtarna låg i en viss ordning som inte gick att ändra på. Att få ett album i en viss ordning är istället något som ses som positivt i dag, säger Alf Björnberg.
Många menar även att kassettkulturens uppsving är en reaktion på girigheten inom musikbranschen och att do-it-yourself-attityden som är kopplad till kassettkulturen står för ett alternativt sätt att distribuera musik.
En annan förklaring till det nya intresset för kassetter har varit nostalgi till ett format som många har vuxit upp med.
– Är det verkligen så, frågar sig Alf Björnberg. Jag får ett intryck att det mer handlar om yngre människor som inte har en egen erfarenhet av mediet, de var inte med på 70-talet när kassetterna var det häftigaste som fanns. Det är i så fall en projicerad nostalgi över något som man inte själv upplevt.
En som var med när kassetterna rullade för fullt och som fortfarande är intresserade av formatet är Mattias Nilsson, som driver det Göteborgsbaserade skivbolaget Kning Disk.
– En del musik som gavs ut på kassett, exempelvis Mountain Goats, låter fortfarande bättre på kassett än i digitala format. När jag som ung tågluffade lyssnade jag på en skiva med The Bats, ett album som var exakt trettio minuter och som jag spelade in på bägge sidorna på en kassett. Jag hade den i min Walkman under en månads tid. Kassetter har blivit ett format som har ett slags symbolvärde för mig, säger Mattias Nilsson.
Söndagseftermiddagarna under 80-talet var vikta till Lars Aldmans musikprogram Bommen, minns Mattias Nilsson.
– Jag spelade in hela programmet på en kassett som jag sedan lyssnade på under en vecka, sedan spelade jag över kassetten nästa söndag. Så höll jag på, säsong efter säsong, minns Mattias Nilsson, som reser sig upp från köksbordet för att komma tillbaka med en mängd kassetter av artister som han köpte när kassettformatet var rådande.
Bland kassetterna som ligger på köksbordet sticker några ut med omslag i klara färger och fantasifulla paketeringar. Vi förflyttar oss till bok- och skivhyllan där Mattias Nilsson plockar fram en vackert formgiven kassett med det svenska bandet Small Feet.
– Det här var den första kassetten som jag gav ut och jag lade ner mycket arbete på den, vilket gjorde den dyr och svår att sälja. Formgivningen av de kassetter jag ger ut i dag är fortfarande genomtänkt, men gjord så att de blir billigare, säger Mattias Nilsson.
Rebecka Rolfart är en av artisterna på Kning disk. Efter att ha varit med i banden Those Dancing Days och Vulkano gör hon nu musik under namnet The Hanged Man. Hennes senaste release är ep:n Lord have mercy, som släpps på kassett och som innehåller ett exklusivt risograftryck.
– Jag ville ge ut den här musiken på kassett. Musiken är även mixad på kassett och tanken är att det är musik som ska låta bäst på just kassett, förklarar Rebecka Rolfart, som är på en snabbvisit hos Mattias Nilsson.
Jukka Rintamäki, Maja Gödicke och Eric Jeor är några andra artister som är aktuella med kassettreleaser på Kning Disk.
– Det har inte varit några problem att få artisterna sugna på att ge ut sin musik på kassett, snarare tvärt om, säger Mattias Nilsson. När jag har släppt tio kassetter är det meningen att dessa ska samlas i en unik box, när den tjugonde kassetten kommer är det dags för box nummer två, säger Mattias Nilsson och tillägger att han strävar efter en könsbalanserad utgivning.
Varför tror du att det finns ett nytt intresse kring kassetter?
– Musikbranschen har blivit strömlinjeformad och tillrättalagd, så en reaktion mot något som tidigare varit framgångsrikt är naturlig. Jag tror även att vurmen för kassetter är en reaktion mot strävan efter en perfekt ljudåtergivning, säger Mattias Nilsson.
Kassettupplagorna är ofta limiterade och som komplement erbjuder de flesta bolag även ett digitalt format.
– Det är ingen större vinst med kassetterna, snarare går jag back på dem. Det är ändå viktigt att erbjuda ett fysiskt format när jag ger ut musik. Det som gör det möjligt för mig att ge ut kassetter och vinyler är att jag får in pengar från spellistor på Spotify, förklarar Mattias Nilsson.
Trots snacket om en renässans för kassetter är det ännu främst bland entusiaster som den positiva tendensen märks av. Men faktum är att allt fler etablerade musiktidningar och bloggar börjar uppmärksamma fenomenet. Och Cassette store day, som från början var tänkt som en engångssatsning, har växt och blivit till en årlig global dag för att hylla kassettformatet.
Alf Björnberg säger sig sträva efter att vara ”bakåtkompatibel” när han lyssnar på musik, vilket innebär att kunna lyssna på alla format från stenkakor och framåt. Just kassetter säger han sig lyssna minst på då de är opraktiska.
– Som fysiskt format kommer cd:n dock att inom överskådlig tid att vara det enda ekonomiskt betydelsefulla digitala formatet, men om det kommer att hävda sig mot rent digitala filformat är tveksamt. Spellistor på Spotify är framtidens format den närmsta framtiden, säger Alf Björnberg.