Feministisk sf-klassiker blir musik
Hur låter en bok? Kompositören Erik Dahl ger svaret då han stiger in i Ursula Le Guins litterära universum för att tolka klassikern Mörkrets vänstra hand.
I dag räknas Ursula Le Guin som ett av de stora namnen inom fantasy och science fiction. Men det tog tid att få det erkännandet. Fantasy och science fiction avfärdas ofta som lättviktig och har därför aldrig haft finkulturell status. Le Guins filosofiska och politiska romaner är dock allt annat än lättviktiga.
Le Guin, som 88 år gammal gick bort i januari, var en tidig feministisk förkämpe. I genombrottsromanen Left Hand Of Darkness, 1969, utforskar hon en civilisation på planeten Gethen där befolkningen består av androgyna och könlösa varelser.
– Det var den första romanen jag läste av Le Guin den förändrade hela min syn på science fictiongenren, säger musikern och kompositören Erik Dahl som valt att göra en musikalisk tolkning av romanen.
En förhoppning som Dahl har med sitt verk Gethenian Suite är att få fler intresserade av Ursula Le Guins författarskap.
– Om konserten kan skapa ett sug efter hennes böcker är det kul. Hon är verkligen värd att upptäcka då hon skriver vackert och poetiskt är hennes verk alltid mångbottnade och inte minst politiska då de behandlar frågor som rör feminism, ekologi och kapitalistisk ekonomi. Hon lyckas med att skapa en härlig mix av allt detta och har även en positiv människosyn, säger han.
Romanens politiska och visionära tankeinnehåll står sig väl även i dag, anser Dahl.
– Jag tycker Le Guin är mer aktuell än någonsin. Framförallt skriver hon om möjligheter till förändring.
Hur låter då Ursula Le Guins sf-litteratur? Erik Dahl beskriver sin musik som stämningsfull musik i gränslandet mellan kammarmusik, jazz och rymdpop. Ensemblen består förutom Erik Dahl av Anna Cochrane, fiol, Andreas Thurfjell, saxofon, Anna Malmström, klarinett, Tove Brandt, kontrabas och William Soovik på trummor. Den senaste tiden har de arbetat intensivt för att få ihop det långa musikstycket.
– Det har varit en rejäl utmaning att göra instrumentalmusik av den här komplexa berättelsen romanen. Jag har arbetat med att återskapa stämningar och känslor vilket går att jämföra med filmmusik. Skillnaden är att här finns ingen film att se på även om vi kommer att arbeta med projektioner och ljus för att förstärka upplevelsen.
Planeten Gerthen (Vinter i den svenska översättningen) är en plats utan krig och där ekonomisk tillväxt är ett okänt begrepp. Hit kommer människan Genly Ai med uppdraget att skapa en fredlig allians mellan jorden och denna främmande planet.
När främmande världar besöks i sci-fi-filmer är det inte helt ovanligt att filmmusiken består av elektronisk musik.
– Jag kommer också att använda elektronik för vissa inslag, men helheten bygger på akustiska instrument. När Genly Ai första gången kommer till den nya planeten har jag valt att använda barockformen prelude och fuga, ett kul sätt att förmedla något utomjordiskt med en musikform som i dag är lite främmande för många, säger Erik Dahl.
Framförande på Kronhuset i Göteborg den 24 mars, blir det fler föreställningar?
– Det är uruppförandet vilket känns lite extra stort, sedan hoppas vi att det blir fler konserter framöver. Ännu är inget bokat, men en tanke är att det skulle vara spännande med spelningar i skolor och att i då även arrangera en workshop för att ta upp och bearbeta de frågor som romanen bär på, säger Erik Dahl.
Ursula Le Guin (1929-2018)
Le Guin var framför allt verksam inom genrerna fantasy och science fiction, men hon skrev även barnböcker, poesi och essäer. Le Guin har fått en stor mängd utmärkelser, däribland science fiction-världens två främsta utmärkelser Hugo- och Nebulapriset. Hennes böcker har översatts till över 40 olika språk och har sålts i miljoner exemplar världen över.