Recension


Film
Marknadens lag
Regi: Stéphane Brizé I rollerna: Vincent Lindon, Karin de Mirbeck, Matthieu Schaller

  • Thierry sitter fast i det ekonomiska systemets rävsax.
Fria Tidningen

Fast i ett omänskligt system

I Stéphane Brizés film Mademoiselle Chambon spelar Vincent Lindon byggarbetaren Jean, som instängd i sitt inrutade liv finner nya känslor när han träffar lärarinnan Mademoiselle Chambon.

Känslan av att leva ett liv man inte kan styra över, att vara del i ett system som begränsar, återkommer i Stéphane Brizés nya film Marknadens lag. Återigen är det Vincent Lindon som briljerar i huvudrollen, att han skulle prisas för sin prestation, bästa manliga huvudroll, vid Cannesfestivalen var ingen överraskning.

Thierry förlorar fotfästet i tillvaron när fabriken han arbetar på gör drastiska nedskärningar. Livet som arbetslös tär på honom och familjen. Han anstränger sig till det yttersta genom att delta på många av arbetsförmedlingens olika kurser. I rollspelen som ska förbereda honom för olika jobbintervjuer blir han kritiserad för sitt dåliga kroppsspråk och sin sjaviga klädsel. Samtidigt stressas han av att familjens ekonomi försämras och att han och hans fru (Karine de Mirbeck) inte kommer ha råd att ge den rätta omsorgen till sonen (Matthieu Schaller) som har funktionsnedsättningar. Relation till familjen är varm och ömsint. I övrigt beskrivs kontakten med medmänniskor genom olika ekonomiska spörsmål; Thierry pratar med sina kamrater om bristen på jobb, på banken ges han råd om att sälja sitt hus för att undvika att leva på sparpengarna.

Efter en lång tids arbetslöshet finner Thierry ett nytt jobb som gör att de drastiska åtgärderna att sälja huset inte behöver vidtas. Anställningen som säkerhetsvakt på ett varuhus kommer dock inte innebära räddningen för honom.

Stéphane Brizé arbetar med små medel när han gör sina filmer. Dialogen är knapp och ingen filmmusik används för att förstärka stämningar. Det behövs heller inte. Filmen är oerhört stark och bygger på det starka skådespeleriet och den dynamik som Stéphane Brizè lyckas få fram i de långa tagningarna. Den klaustrofobiska känslan förstärks av övervakningskamerorna som Thierry använder när han bevakar kunder och anställda på varuhuset. Vincent Lindon är briljant i sin roll och gör det fullt möjligt att leva sig in i de moraliska dilemman som uppstår när Thierry måste följa ledningens instruktioner om att även övervaka varuhusets anställda för att kunna avskeda dem i syfte att rationalisera verksamheten. I flera plågsamma scener tvingas Thierry att genomföra obehagliga och förnedrande kontroller av de anställda. Frågan som Thierry brottas med är om han kan se sig själv i spegeln när dagen är slut.

Det finns tydliga likheter mellan Marknadens lag och bröderna Dardennes Två dagar, en natt som även den handlar om hur ekonomi och pengar styr våra liv och förminskar oss som individer. På samma sätt som hos bröderna Dardenne, tvingar Stéphane Brizé betraktaren av Marknadens lag att ta ställning och fråga sig vad som är det rätta att göra. Jag applåderar Stéphane Brizés mod att så tydligt berätta om arbete och ekonomi, och om hur vi tvingas att bli lojala mot ett system som inte gör oss rikare som människor.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

På desperat jakt efter kärlek

Recension

Desperat jakt efter kärlek. Juliette Binoche är lysande i Claire Denis Let the sunshine in, skriver Tobias Magnusson.

Fria Tidningen

Kärlek med implikationer

Recension

Tobias Magnusson har sett en film där en kvinnas dubbelliv mellan land och stad spelar huvudrollen.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu