Kampanj tar död på tjurfäktningen
Tjurfäktning kallas kultur och underhållning. Det är förkastligt, menar Linus Hasselberg från bandet Brothers among Wera. Deras nya singel Death in the afternoon är del i en kampanj mot tjurfäktningskulturen.
Death in the afternoon (på svenska Döden på eftermiddagen) är titeln på Ernest Hemingways klassiska roman från 1932. Samma titel har bandet Brothers among Wera använt till en av sina låtar. Gemensamt har dessa verk att de handlar om tjurfäktning. Hemingways bok populariserade tjurfäktningen medan Brothers among Weras låt är en del i en kampanj mot tjurfäktningskulturen.
Linus Hasselberg, låtskrivare i Brothers among Wera, läste boken och fascinerades av hur Hemingway såg tjurfäktningskulturen som underhållning, och hur han resonerande om att efterkrigstiden förde med sig ett behov av att konsumera död och lidande.
– Det känns som att människans behov av att se död och lidande alltid funnits, då var det tjurfäktning och i dag konsumerar vi actionfilmer, kriminalromaner eller följer Game of thrones. Men allt detta är harmlöst jämfört med den vulgära och osmakliga tjurfäktningen. Att det fortfarande existerar gladiatorspel mot djur som enbart föds upp för att dödas inför publik är oförståeligt, säger Linus Hasselberg, som bevittnat tjurfäktning i Mexiko.
Det var även i Mexiko som videon till låten gjordes. Målet är att kampanjen ska få ordentlig spridning. Intäkterna från streamingen av videon går oavkortat till organisationen Djurens rätt.
– Det är otroligt många som har delat den och som uttryckt avsmak för detta fenomen. Många kommentarer har att göra med dödandet av tjuren, vilket verkar vara något många inte ens visste förekom. Många är nog offer för tjuren Ferdinand-fenomenet med ett lyckligt slut för tjuren. Riktig tjurfäktning är raka motsatsen, säger Linus Hasselberg, som är glad att slitet med produktionen av videon betalar sig i efterhand.
Med knapp budget var målet att hitta ett produktionsbolag i Mexiko som kunde ställa sig bakom kampanjen.
– Jag hittade ett lite produktionsbolag i Mexico city som ställde upp på att göra det här ideellt. I rollen som torero ses den fantastiska brasilianske skådespelaren Rafa Rech. Vi reste sedan runt halva Mexiko för att hitta rätt miljöer. Tjurfäktningsscenerna filmade vi i León. Vi var tvungna att ljuga för att få tillträde till arenan.
Vad tror du är det som gör att människor fascineras av tjurfäktning?
– Alla människor vill se död, höra om död och försöka förstå döden. Det vi ser i tjurfäktningen är någon som tar sig rätten över andras liv. Vi gillar känslan av att det går åt helvete för andra och inte för oss själva. Vi gillar att tjuvkika på döden.
Är målet att framförallt nå ut med budskapet i de länder där tjurfäktning är populärt?
– I länder som inte har eller har haft denna tradition vill vi förändra folks sett att se på detta fenomen. Det handlar om djurrätt i största allmänhet. Under de kommande veckorna ska vi rikta oss mot Spanien och förhoppningsvis tar den ordentligt fart där. Det är dags avskaffa den här skiten så fort som möjligt.
EU tog precis ett historiskt beslut när de nu drog in kulturbidraget till tjurfäktningen i Europa. Och djurrättsorganisationen Peta ser en positiv utveckling i de många spanska städer som förbjudit tjurfäktning. Enligt Peta viker publiksiffrorna och arenorna är ofta bara fyllda till fjärdedelar. Linus Hasselberg vill dock inte fira framgångarna alltför mycket.
– Jag var på världens största tjurfäktningsarena i Mexico City, med 45 000 sittplatser, och såg då inget som tydde på att kulturen ska försvinna. Tyvärr kommer nog den här ”sporten” att leva kvar en lång tid framöver.
Death in the afternoon kommer att ta plats på det kommande albumet från Brothers among Wera, uppföljaren till den uppmärksammade debuten från förra året. Den brutala och omskakande låten omringas där av kärlekslåtar.
– Vi lever i en oerhört politisk tid, och skivan innehåller tankar om det mesta. Death in the afternoon är dock den enda djurrättslåten på plattan. Sen är det ett gäng kärlekslåtar, de behövs ju också, säger Linus Hasselberg.