• Två barn träffas i en flygkö. Det ena är på flykt. Det andra är på väg hem från semestern.
Fria Tidningen

Allvar och skratt i Bagageresan

Två barn träffas på en flygplats. Ett av barnen är på väg hem från en skön semester medan det andra barnet befinner sig på flykt.

– Bagageresan gör en grimas och putar med magen mot vuxenvärlden, säger Christine Hemdal, konstnärlig producent på Lule Stassteater som nu ger sig ut på en omfattande turné med föreställningen.

Lule Stassteater fyller 40 år, vilket gör att den hör till landets äldsta fria, professionella teatergrupper. Christine Hemdal är ny på posten som konstnärlig producent på teatern. Under hennes ledning har teatern det här året satsat på temat makt, som en del i deras kontinuerliga arbete med frågor som utgår från barnens rättigheter och barnkonventionen. Målet är att profilera sig än mer kring dessa frågor, säger Christine Hemdal. Redan nu har teatern inlett ett samarbete med Bris och till hösten planerar de ett samarbete med Rädda barnen.

– Barn befinner sig ofta i situationer där de saknar makt. De behöver ständigt förhålla sig till vuxenvärlden. I Bagageresan görs det till viss del narr av vuxenvärlden. Barnen i Bagageresan har olika livsvillkor men genom leken får de kontakt med varandra och förstår efter hand att de delar många erfarenheter.

Bagageresan utspelar sig på en flygplats där ett barn står med sina föräldrar i världens längsta kö, det är tråkigt och det är bara vuxna runt omkring. Men plötsligt syns ett annat barn som smyger omkring i kön. Det ena barnet är på väg hem från semestern medan det andra barnet befinner sig på flykt.

Angelica Alkberg, som gjort manuset, berättar att en tanke var att utgå från små barns naturliga avsaknad av främlingsrädslor. En av hennes första idéer till pjäsen kom från en händelse som en vän berättat om.

– Det var två små barn som stod i en lång kö på en semesterort, ett mörkt barn och ett ljust barn. De båda barnen fick syn på varandra bland alla vuxna. Den ene drog då upp sin tröja och visade magen. Då svarade den andre med att dra upp sin tröja och visa sin mage. De var likadana. Olika färger, men likadana barn, säger hon.

Trots föreställningens allvarliga innehåll utlovas även en hel del skratt.

– Det är mycket humor i föreställningen. Jag tror att teater riktad till barn måste använda sig av musik, magi och lek för att nå fram. Vi vill ta barnen på allvar utan att för den skull skriva dem på näsan.

Lule Stassteater riktar sig främst till barn, och ytterst har detta en demokratiaspekt, menar Christine Hemdal.

– Teater kan få barn att reflektera över viktiga frågor. Den kan få barnen att se sig själva i relation till andra. Teater skapar känslor och i förlängningen handlar vårt arbete om att skapa empati. Om man drar detta ännu längre handlar det om att förstå andra människor och deras livssituationer, och på så sätt kan teater även röra frågor om demokrati och solidaritet.

Istället för en egen scen har Lule Stassteater valt att vara en teater som är uppsökande. De förlägger ofta sina föreställningar utomhus, till gästscener, eller till skolor, berättar Christine Hemdal. Bagageresan ska ut på en större turné med start den 23 juni i Mariestad. Just nu pågår repetitionerna inför premiären.

– Det känns väldigt spännande. Jag är stolt över det arbete som teatern gör. Vi spelar annars i de fyra nordligaste länen och att få ut den här föreställningen till en ännu större publik känns fantastiskt, säger Christine Hemdal.

Fakta: 

Lule Stassteater

Grundades: 1975 av Harry Nyman. Firar i år 40 år som fri professionell teatergrupp. I dag är tre personer anställda: Christine Hemdal, Nettan Öhrvall och en producent som just nu tillsätts.

Inriktning: Teater för barn och unga.

Aktuella: Med Bagageresan. Manus av Angelica Alkberg, för regi står Michael Norlind, musik av Matti Alkberg.

I rollerna: Carina Ehrenholm och Miriam Forsberg.

Turné: Se datum och spelplatser på www.fhp.nu

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Hon ger ut sin egen poesi

Louise Halvardsson gav ut sin diktsamling Hejdå tonårsångest - 35 dikter innan 35 på eget förlag. Nu har hon nominerats till Selmapriset.

Fria Tidningen

Feministisk sf-klassiker blir musik

Hur låter en bok? Kompositören Erik Dahl ger svaret då han stiger in i Ursula Le Guins litterära universum för att tolka klassikern Mörkrets vänstra hand.

Fria Tidningen

Solidaritetsorkester med hopp om framtiden

Christopher Ali Solidarity Quartet är svåra att sätta fingret på. Muslimsk mystik, ökenblues och svenskt vemod är några av inslagen på debutalbumet To Those Who Walked Before Us.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu