Skånes Fria

”Information är alltid en bristvara”

Det är beklagligt att Ali Mohammed Al-Tamimi fått vänta i fem dagar, men det är inte unikt, säger Fredrik Bengtsson, presschef på Migrationsverket. Malmö tar emot hälften av Sveriges alla asylansökanden – i år handlar det om drygt tusen personer i veckan.


Hur kan det vara väntetid på två dagar för att få prata med en administratör?

– Det är svårt att säga vad som gått snett i det här ärendet och det är beklagligt, men inte konstigt. Vi styr inte flödet av besökande asylsökande men vi måste hantera dem som kommer. Vi jobbar skift sju dagar i veckan, så jag känner mig trygg i att vi har gjort vad vi har kunnat. I den här verksamheten kan vi inte använda oss av exempelvis tidsbokningssystem.

Vad gör Migrationsverket för att råda bot på den här situationen?

– Läget just nu är inte acceptabelt för det är inte ”normalt”, vi har dubbelt så många sökanden jämfört med vad vi hade för tre år sedan. Eftersom trycket är högt i Malmö bussar vi många asylsökande norrut till andra ansökningsenheter. Vi har nyanställt över hela landet och i Malmö har vi öppnat ytterligare en asylansökningsenhet.

Mohammed Alis väntan hade underlättats om han fått veta när han skulle ha sin intervju, varför kunde han inte få det?

– Ja, information är alltid en bristvara men vi har inget egenintresse i att undanhålla information. Det är bara att acceptera att vi alltid kan informera mer.

Hur planerar ni framåt?

– Vi ser inga tecken på att söktrycket minskar, men vi tror att vi kommer se förbättringar inom organisationen allt eftersom våra nyanställda utbildas och kommer in i arbetet. Med tanke på ökningen av asylansökningar tycker jag att vi har ställt om på ett fantastiskt sätt.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2025 Fria.Nu