Ambientmusik som skapar intresse
Moulded är en intressant soloutflykt, skriver Tobias Magnusson.
Erik Dahl har många tentakler ute i det lokala musiklivet. Han är med i grupperna I Underlandet och Indiefolktrion, dessutom har han varit verksam som musiker och kompositör i ett flertal dans- och teaterföreställningar som teatergruppen Big Wind satt upp.
Moulded är Erik Dahl på egen hand. Debutalbumet är improvisationer på piano som får sällskap med diverse analoga och digitala effekter. Inspelningen gjordes i Långseruds kyrka där Dahl verkar ha hittat ett högst passande rum för denna typ av meditativ och svävande musik.
Erik Dahl har ett rent och melodiskt pianospel som vävs in i en skön ambient ljudmatta full av skruvade och murriga ljud. Delar av albumet, exempelvis låten Turmoil, påminner starkt om Brian Enos samarbeten med den minimalistiske pianisten Harold Budd. På samma vis som Budd låter Dahl klangstrukturen präglas av upprepningar med betoning på pauser för att släppa in tystnaden som en aktiv del i det musikaliska bygget.
Det kan vara svårt att avgöra vad som kännetecknar bra ambient musik. Det är lättare att konstatera att många ambienta ljudutflykter tenderar att slå över till hissmusik. För att skapa intresse med minimalistisk musik krävs både tanke och inspiration. Moulded bjuder på både inspirerande och ständigt fascinerande lyssning. Noggrant och nästan preciöst bygger Dahl upp styckena och varierar de elektroniska effekterna med allehanda bearbetningar av analoga ljudkällor. De klassiska elementen finns tydligt närvarande, men Dahl låter sällan sin musik bli akademisk. Lyssna bara på avslutande Felstafvad och se hur Dahl oväntat släpper in en skön melodicaslinga mitt i klustren av klassika pianoackord. Snyggt.