Recension


Litteratur
Maps for the disengaged
Av: Maria Stiernborg
Förlag: Förlaget

  • Maria Stiernborg har med Maps for the disengaged skapat en akademisk text som hellre vill vara ett eget konstnärligt verk, skriver Mathias Meyrell.
  • Stillbilder från konstinstallationer av Maria Stiernborg.
Skånes Fria

Kaotisk konstatlas

Maps for the disengaged av performancekonstnären och scenografen Maria Stiernborg är Förlagets senaste utgivning efter starten med Ludvig Uhlbors Gjord Obrukbar (2013). Det var en naken och bitvis hämndlysten uppgörelsedokumentär. Nu satsar den konstdyrkande uppstickaren på förlagsmarknaden på en radikal liten bok om konstnärens situation i prekariatet.

Stiernborgs trettiofyra-sidiga bok på engelska, skriven som examensarbete i Konstfacks masterprogram ”Konst i offentligheten”, utgår från diskussionen om huruvida de idéproducerande yrkena kan sägas utgöra en ny underklass, ett prekariat där utövarna tvingas in i en beroendeställning i ett skenande kapitalistiskt system. Eftersom författaren är djupt förankrad i performancekonstens fysisk-abstrakta här-och-nu-värld så är det i ”Maps” trots sitt akademiska ok på institution inte tal om torra utläggningar och oändligt namndroppande av filosofer, sociologer och dammiga teorier. Husgudarna här är samtida performativa aktivister som Plastique Fantastique (David Burrows, Simon O’ Sullivan) och semio-kapitalismens kanske främste expert, Franco Berardi Bifo.

Själva textens struktur, som riskerar att stoppa den mindre modige läsaren redan i bokens inledning, är brutalt uppbruten och det är en resa att penetrera de blott femton raderna av omkastade meningsbyggnader och bokstäver ersatta med understreck. Första rubriken stavas ”Introducduction”, som om Stiernborg redan här vill sätta ribban med en ordlek som kanske syftar på att dra av något (to deduct).

Det handlar om kreativitet, semiotik, tecken och att producera och problematisera mening i språket. Utmanande läsning förvisso, men också givande när en når delmålet som är förståelse i hur Stiernborg tänker. Den modige stålsätter sig för vidare utforskning av okänt eller semi-okänt land. Resten av boken är inte alltid lika snårig i sin meningsbyggnad, men fortsätter ändå hela tiden att utmana sin läsare med språkbrott och vindlande tankegångar. Beskrivningen av ett experiment, en föreläsning eller en resa är ofta konstruerad som en sorts ritualmaskin som spottar ut ord och fraser för att sedan hacka och stanna upp mitt i en tankebana.

Resultaten av Stiernborgs efterforskningar kring konstnärens prekära situation i en semi-kapitalistisk omvärld som publiceras i Maps for the disengaged blir till en punkig och kaotisk atlas över de egna verken som inte nöjer sig med någonting egentligen.

Maps for the disengaged är en akademisk text som hellre vill vara sitt eget konstnärliga verk. Det är radikalt och mycket smalt utanför den egna målgruppen, men det behöver knappast påpekas. Boken riktar sig till de som vill ta del av hur en samtida performancekonstnär jobbar utåt genom att läsa inåt och som samtidigt vill ha tuggmotstånd i sin läsning. Men en ska inte förvänta sig några enkla svar på något som helst.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Mossiga noveller om manlighet

Recension

Gemensamt för novellerna i Grand danois är ensamhet. Manlig ensamhet. Skickligt skrivet men mossigt innehåll, tycker Tobias Magnusson.

Fria Tidningen

Givande när Bergman skriver om Bergman

Recension

I den självbiografiska Laterna Magica skriver demonregissören Ingmar Bergman om sitt eget liv. ”Underhållande och medryckande”, tycker Anna Remmets.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu