Recension


Litteratur
Inlandet
Författare: Elin Willows
Förlag: Natur och kultur

  • Elin Willows är kulturjournalist bosatt i Finland, där hon arbetar på Yle, finsk public service. Inlandet är hennes debutroman.
Fria Tidningen

Stilsäker debut om vardagstristess

I Elin Willows roman Inlandet skildras ett händelsefattigt liv. ”En egensinnig debutroman”, skriver Anna Remmets.

Att skildra leda, inte sällan till och med äckel, inför tillvaron är ett vanligt litterärt motiv som just därför är minerat med klichéer även om greppet ibland vitaliseras skickligt, som förra året i Agnes Lidbecks och Isabelle Ståhls debuter.

Hos Elin Willows – som debuterar samtidigt i Sverige och Finland, där hon bor sedan 2009 – handlar det dock om någonting annat. Huvudpersonens sätt att förhålla sig till sitt liv och världen och människorna omkring henne präglas snarare av en slags kyla och distans som skulle kunna läsas som både acceptans och resignation.

Det kyliga i huvudpersonens blick återspeglas i alla fall av den omgivande naturen, vilken också i viss mån är romanens andra huvudperson. Inlandets jagberättare befinner sig någonstans långt upp i norra Sverige där dagarna aldrig ljusnar under vinterhalvåret och där kylan nästan är ett eget väsen. Att hon hamnat där beror inte på någon stor kärlek till ”autenticitet” bortom storstaden eller karg natur, utan mest på en slump. Hon följde med sin pojkvän där och blev sedan kvar när de gjorde slut.

Willows skildrar hennes tillvaro under ett par år i den lilla byn där alla känner alla. Det är en enformig tillvaro med jobb på snabbköpet, inköp av lördagsgodis i den lilla kiosken varje lördag och kanske en tur på helgkvällarna till det hotell som erbjuder byns enda träffpunkt för fest.

Men den distans gränsande till likgiltighet som huvudpersonen tycks betrakta sin egen stagnation med innehåller samtidigt paradoxalt nog en blick med förhöjd medvetenhet. Varje steg i den kompakta snön knastrar, varje tugga av de frysrätter från den egna arbetsplatsen som personalen i snabbköpet äter till lunch växer med sin fadda smak i munnen även på läsaren. Livet framstår som räcka av saker som inte blir, på gott och ont.

Förhållandet med pojkvännen rinner ut sanden, liksom ett nytt förhållande. Ett par hemnycklar tappas bort i den iskalla vinternatten men den katastrof (utelåsning, köldskador) som läsaren vädrar uteblir när de hittas efter ett par minuter. Ett graviditetstest tas men visar negativt. Med andra ord är detta en berättelse utan peripetier och kriser. I den nästan outhärdligt trögflytande tillvaro som Willows skriver fram anas en depression, men inte heller denna stegras eller uttalas.

Denna debut låter sig alltså inte så lätt sammanfattas tematiskt eller dramaturgiskt: den glider undan liksom berättelsens möjligheter till dramatiska höjdpunkter. Klart står i alla fall att det är en stilsäker dissektion av en bit liv, som liksom de flesta liv är ett resultat av slump och en serie av icke-realiserade möjligheter. Ett liv som till stor del drivs framåt av acceptans snarare än entusiasm. Innötandet av det monotona i tillvaron gränsar visserligen till att göra själva framställningen monoton, men Willows har en språkkänsla som räddar romanen.

Inlandet är kanske ingen storslagen debut, men det är en mycket stilsäker och egensinnig sådan.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Givande när Bergman skriver om Bergman

Recension

I den självbiografiska Laterna Magica skriver demonregissören Ingmar Bergman om sitt eget liv. ”Underhållande och medryckande”, tycker Anna Remmets.

Fria Tidningen

Smith skriver starkt om klass och ras

Recension

Precis som i Zadie Smiths stora genombrott Vita tänder målar hon i Swing time upp ett tvärsnitt av klassamhället, skriver Anna Remmets.

Fria Tidningen

Den politiska Boye

Recension

Välkommet är att Svedjedal visar den radikala och politiskt intresserade Karin Boye, skriver Anna Remmets om biografin Den nya dagen gryr.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu