• Enhetstaxa testades redan 2006. Då var priset 20 kronor. I Miljöpartiets nuvarande förslag skulle det kosta 35 kronor för en resa.
Stockholms Fria

Enhetstaxa på SL-resor kan vara en bra affär

I snart tio år har den rödgröna oppositionen krävt att SL ska införa enhetstaxa, trots att det setts som ett dyrare system än dagens. Men nu visar det sig att enhetstaxa inte alls måste kosta så mycket. Det skulle till och med kunna bli en bra affär.

Inför landstingsfullmäktiges möte i slutet av oktober har miljöpartiet lagt en motion om att införa enhetstaxa för SL:s resor. Den skulle innebära att alla resor med SL kostar lika mycket, oavsett hur långt man åker. Motionen kan ses som ett led i en flera år lång kampanj för enhetstaxa som drivits av Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna.

Frågan har alltså varit uppe förut och 2006 gjordes till och med ett fullskaligt försök, några månader innan valet. Den gången gjorde man uppskattningen att enhetstaxa skulle kosta SL upp emot 200 miljoner om året. Inför valet 2010 tog de rödgröna åter upp frågan och räknade då med att reformen skulle kosta 250 miljoner.

Nu, inför fullmäktigemötet, har landstingets trafikförvaltning gjort beräkningar av vad en enhetstaxa skulle kosta i dag. Resultatet överraskade till och med miljöpartisterna.

– Vi blev jätteförvånade så klart. Vi har ju räknat med en kostnad i vår budget eftersom vi har fått höra det i alla år, just hur dyrt det skulle bli, säger Yvonne Blombäck, som är Miljöpartiets representant i trafiknämnden.

Hon påpekar också att det finns goda marginaler i förvaltningens uträkningar. Det kan alltså bli en trygg omställning, även om man inte når prognosen riktigt.

– Jag ser otroligt mycket fram emot debatten i landstingsfullmäktige. Vi har ju sett hur Moderaternas taxepolitik dränerat SL på intäkter och nu när den här myten försvinner finns inga argument kvar, säger Yvonne Blombäck.

Skillnaden jämfört med försöket 2006 är att biljettpriset är satt till 35 kronor för en resa. Då kostade det 20 kronor.

– Det vi såg då var att med ett för lågt pris slutar människor att köpa månadskortet, och det är inte hållbart för kollektivtrafiken, säger Yvonne Blombäck.

Moderaterna, som varit en av enhetstaxans allra mest iviga motståndare, är dock inte lika imonerade. Trafiklandstingsborgarrådet Christer G Wennerholms pressekreterare Claes Wersäll tycker inte att de nya siffrorna ger någon anledning att revidera partiets ståndpunkt.

– Svaret på motionen är bara en liten del av helheten. Det finns till exempel flera intäktstapp på ett antal hundra miljoner i förvaltningens beräkningar. Vi skulle uppskatta om vi fick en ytterligare analys av det här. Just nu kan man inte dra några slutsatser av det

Kommer ni alltså att verka för en sådan utredning?

– Vi får titta på frågan. Exakt hur vi vill gå vidare vet vi inte än.

Socialdemokraterna är i stort överens med Miljöpartiet. Men de tror att även en lägre enhetstaxa skulle innebära en vinst för SL.

– Jag önskar att man skulle göra en verklig analys av vilka effekter en enhetstaxa skulle ge. Intäkterna av zonindelningen är väldigt små, medan Moderaternas taxepolitik skapar mycket krångel och problem. När Christer G Wennerholm säger att enhetstaxa skulle kosta 500 miljoner är det helt taget ur luften, säger Erika Ullberg (S).

Enhetstaxan skulle, enligt Erika Ullberg, kunna ge vinst även om man inte höjer priset. Hon tror att det minskade krånglet skulle öka resandet så att systemet ändå går ihop ekonomiskt.

De rödgröna partierna kommer nu att göra enhetstaxan till en valfråga inför 2014.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Ändrade skoltider – vapen mot bilköer på Tyresövägen

Tyresö kommun har under lång tid haft problem med stora köer längs med Tyresövägen, främst på morgnarna, men också på eftermiddagen. Vägen ska breddas, men tills dess har kommunen provat en annan lyckad metod. Att ändra skolornas starttider.

Stockholms Fria

197 miljoner till landsbygden

Regeringen nya Hela Sverige-satsning ska ge fler gröna jobb, servicekontor på små orter och bättre internetuppkoppling.

Landets Fria

© 2024 Fria.Nu