• Xenia Kriisin är aktuell med debutalbumet Hymn.
Göteborgs Fria

Xenia Kriisin ger efterskalv

Artisten Xenia Kriisin trivs bäst på scenen framför en publik. Nu har hon tagit klivet in i studion och resultatet är debutalbumet Hymn som precis hamnat på skivdiskarna. GFT träffade Xenia för att prata förväntan, artisteri och musikaliska influenser.

Frukosten står uppdukad på bordet och Xenia Kriisin förklarar att det är bra för henne att träffas tidigt på morgonen. Morgontrött som hon är kan det annars dröja innan hon börjar jobba. Sambon och musikern Johan Hjalmarsson är också hemma en stund innan det är dags att åka iväg till studierna på musikhögskolan.

– Från att ha varit det här lilla soloprojektet så har det utvecklats till ett samarbete mellan framförallt mig och Johan, säger Xenia och får medhåll från Johan som slagit sig ner vid bordet.

Den musikaliska banan har inte varit spikrak även om kompisar i efterhand sagt att de alltid vetat att hon skulle bli musiker – påståenden som Xenia själv avfärdar som romantiska efterkonstruktioner. Musiken har alltid funnits där, men det var som av en slump hon sökte till Hvitfeldtskas musiklinje. Efter gymnasiet tog hon två års paus som hon beskriver som det bästa beslutet någonsin – det gav henne en chans att mogna och komma underfund med att det var musiken hon ville ägna sig åt.

När vi ses vid köksbordet i Johanneberg en solig sensommarmorgon är det två veckor kvar till släppet av debutskivan Hymn och Xenia känner sig nervös och förväntansfull över mottagandet.

– Det är en jättestor skiva för mig, det är min bebis och det första som då ska hända är att det ska tyckas om den. Just nu ligger skivorna där och recensenterna tycker till om dem på ett sätt som jag inte är van vid att det tycks om musik.

Kanske bör hon inte oroa sig alltför mycket. Redan innan singelsläppet Firearms höjdes hon till skyarna för sin musikalitet och sin säregna röst. Hon bokades för spelningar både här hemma som utomlands.

Fröet till Hymn såddes för tre år sedan då hon fick en cittra i födelsedagspresent. Det var då det lossnade och det som skulle komma att bli Hymn började få sin form.

– Då började jag skriva Is that all, som var den första låten jag skrev på cittran, som är första låten på skivan. Det var ingenting planerat, men det blir väldigt symboliskt, säger Xenia.

Målet för Xenia Kriisin är alltid att möta en publik med sin musik och hon beskriver sig som i första hand en liveartist. Det är först då hon märker om låtarna är tillräckligt bra eller inte, även om hon nu jobbat så pass länge att just den säkerheten är satt.

– Jag tycker att man ska höra mig live, sen blir skivan någon form av efterskalv av det.

Kriisins musik bär på en rad musikaliska influenser och inspirationen kommer från flera olika håll, lite beroende på vad hon själv lyssnat på under en skrivarperiod. Oavsett om det varit pop, soul, jazz, folk, vänners musik eller psalmer som inspirerat under en tid så har dock alltid sången och texterna varit det centrala. De olika influenserna har skapat viss förvirring i lägret bland journalister som gjort sitt yttersta för att placera in musiken i en genre.

– Jag har hört allt från folkmusik till blues, jazz, improvisation, soul och pop, vilket jag tycker är askul just för att många har behov av att sätta en stämpel på det men att de inte riktigt vet vad de ska skriva.

– Jag brukar kalla det improvisationspop, inflikar Johan.

– Just det! Det är väldigt luddigt och det är bra, säger Xenia Kriisin.

Fakta: 

Xenia Kriisin

Ålder: 27 år

Bor: Göteborg

Utbildning: Musikhögskolans improvisationsutbildning

Aktuell med: Debutalbumet Hymn.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Kentaur väcker viktiga frågor för unga

I dag är det premiär av Kentaur på Göteborgs Dramatiska Teater. GFT träffade ensemblen för att tala om våld, rättigheter och hur det är att fira 10 år som fri grupp.

Göteborgs Fria

Laddade med metaforer

GFT träffar Amanda Gardfors Granberg för att få reda på mer om metaforbrottning.

Göteborgs Fria

© 2025 Fria.Nu