LFT arkiv


Denna artikel har publicerats i Läsarnas Fria Tidning - en tidning som helt byggde på medborgarjournalistik. Idag är Läsarnas Fria nedlagd, men arkivet är tillgängligt på Fria Tidningar.

Kultur
Abdel-Qader Yassine

  • I Disneys värld finns bara de som styr, och de som låter sig styras. Å ena sidan ankorna och å andra sidan vildarna och alla stygga. Seriernas värderingar tillhör vit manlig medelklass, skriver Abdel-Qader Yassine.
Läsarnas Fria

Walt Disneys Ankeborg – USA:s mest perversa export

En bitande attack på den heliga ankan i seriernas värld har blivit lite av en bestseller, trots en allvarlig ideologisk inriktning. ”Hur man läser Kalle Anka” beskrivs som ett klassiskt arbete om kulturimperialism, och har getts ut i 18 latinamerikanska utgåvor, översatts till 20 språk och sålts i mer än en miljon exemplar.

Boken Hur man läser Kalle Anka (How to read Donald Duck: Imperialist ideology in the Disney comic) är ett imponerande bidrag till Tredje världen som avslöjar USA:s mest perversa export – Walt Disney. Naturligtvis är inte denna boks spridning imponerande i jämförelse med ankornas. Kalles serietidningar publicerades i 70 olika länder och han kacklar i TV på 46 språk.

”Hur kommer det sig att ”infödingarna” alltid ger sina rikedomar till de invaderande ankorna? Varför finns inga föräldrar i Kalle Anka? Vad gör Knatte, Fnatte och Tjatte i Vietnam?

De som ställer dessa frågor är den chilenska kritikern och författaren Ariel Dorfman tillsammans med den belgiske sociologen Armand Mattelart. De skrev boken under upprinnelsen av den chilenska revolutionen 1971, innan den blodiga fascistkuppen drev dem båda i exil.

Hur man läser Kalle Anka skalar av höljet av oskuld i Walt Disneys Ankeborg. Avslöjad är den amerikanska ideologin därunder. Mer än halva tiden letar ankorna efter guld – vanligen på exotiska platser där det är legitimt att slå dank bland lättjefulla dumma ”infödingar”. I Disneys värld finns bara de som styr, och de som låter sig styras. Å ena sidan ankorna och å andra sidan vildarna och alla stygga. Seriernas värderingar tillhör vit manlig medelklass. Resten är mindervärdigt eller finns bara inte där.

Ariel Dorfman och Armand Mattelart drar frågorna till sin spets: Var, frågar de sig, finns arbetarna beskrivna i Kalle Anka-serierna? Vem tillverkar de materiella nödvändigheterna som Kalle och hans släktingar omger sig med?


I Disneys värld faller saker och ting bara från skyarna. I en serie börjar det att regna guld. I en annan råkar oräkneliga skatter bara ligga på stranden. Arbetarna fattas, för de passar inte i en drömvärld där medelklassen lever lycklig på frukterna av arbetare som de aldrig ser.


Detta mönster återspeglas exakt i organisationen av Walt Disneys företag. Walt Disney tog alla ära för Disneyskapelserna, medan idéerna i själva verket växte fram i hans studioteam, vars namn aldrig fanns med på någon av produkterna de skapade.

Walt Disney själv kunde inte ens rita. Disney stal även friskt från annan litteratur. Han tog Peter Pan från Barrie och Djungelboken från Rudyard Kipling. Men han jagade var och en som misstänktes för att ha ”stulit” hans produkter in i döden.

En konstnär som offentligen drev med Disneys serier förevigade temat om de superrika som exploaterar de fattiga, de starka som förtrycker de svaga. För trots allt är nyckelordet i den fria marknadens samhälle ”den starkes överlevnad.”


Således, medan arbetarna inte existerar, kan samhällets övriga oönskade klassificeras i redan färdiga, lätt igenkännbara karaktärstyper. De typiska ”stygga” (till exempel Björnligan) är dumma, fula, och förlorar alltid när de konfronteras med ankornas överlägsna och moraliska natur.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Vilka kulturer talar vi om?

Idén att kulturella skillnader är grundläggande, så att säga transhistoriska, är inte ny. Den är tvärtom förutsättningen för en vanlig fördom hos alla folk i alla tider. Alla religioner definierade sig själva på detta sätt som slutet på historien, det slutgiltiga svaret. Men framstegen i det kritiska, sociala och historiska tänkandet har alltid krävt fortsatt kamp mot denna fördom. Kulturer och religioner förändras kontinuerligt, och förändringen kan förklaras. Varför kan då den absurda idén om kulturer utanför historien i dag bli så framgångsrik?

Läsarnas Fria

Från hjälpklass till mästerskap

Bengt Åberg var pojken som hade det svårt i skolan, fick knega på i de sämsta av jobb, vara glad om han ens fick ett arbete. Men Bengt skulle ta revansch. Så småningom vann han en position som en av Norrlands mera framstående målare. Stig Åke Stålnacke tecknar ett varmt porträtt av en sällsam konstnär och hans måleri.

Läsarnas Fria

Möte med en mångsidig konstnär

Utställningen Förvandlingar & flöden öppnade med en vernissage på biblioteket i Öjebyn strax utanför Piteå lördagen den 3 oktober. I anslutning till detta fick jag en pratstund med den utställande konstnären Berit Gabrielsson.

Läsarnas Fria

Sentida sånger om omsorg

Jag har börjat inse – eller upptäcka – att mångt som är viktigt kommer sent till mig. Jag menar, jag fattar först när andra redan vet vad saker och ting handlar om.

Läsarnas Fria

Mångsidiga Anna månadens skald

Anna Nygren från Kimstad har utsetts till november månads skald av förlaget Alida bok. Den vinnande dikten, kallad Glittrigt presentpapper, tolkar livströtthet med bitter ironi. Dikten är fylld av höstmelankoli, men också av humor.

Läsarnas Fria

© 2025 Fria.Nu