LFT arkiv


Denna artikel har publicerats i Läsarnas Fria Tidning - en tidning som helt byggde på medborgarjournalistik. Idag är Läsarnas Fria nedlagd, men arkivet är tillgängligt på Fria Tidningar.

Kultur
Maria Knutsen-Öy

  • ”Det här ögonblicket är perfekt, jag önskar att det alltid vore såhär”, säger Leo (Gael García Bernal) i en av Mammuts nyckelscener. Filmen kretar kring nutidsmänniskans brist på närhet och innehåll, samtidigt som den belyser globaliseringsproblematik och milöexploatering.
Läsarnas Fria

Moodyssons mastodont självklar publiksuccé

Elva år efter succédebuten Fucking Åmål och fyra mer eller mindre hyllade efterföljare är Sveriges stolthet på den internationella filmarenan tillbaka, den här gången med en riktig storfilm.

Lukas Moodyssons senaste alster är Sveriges största filmsatsning någonsin. Filmad under tre år, i tre länder och med internationella storstjärnorna Gael García Bernal (Motorcycle Diaries, Babel) och Michelle Williams (Brokeback Mountain) i huvudrollerna, är filmen både efterlängtad och inte helt osannolikt emotsedd med viss missunnsam skepticism.

Med Mammut riktar sig Moodysson till en ny, bredare publik. I en miljö långt bort från svensk landsort och baltisk misär kretsar handlingen kring en grupp människor som alla förlorat perspektivet på vad som egentligen gör livet värt att leva.

Tidigare datanörden och backpackern Leo driver en framgångsrik spelcommunity på nätet och skriver slentrianmässigt miljonkontrakt världen över. Hustrun Ellen jobbar natt som kirurg på en hektisk akutmottagning. Tillsammans med begåvade dottern Jackie och hennes filippinska nanny Gloria lever de fashionabelt lyxliv i New York-stadsdelen SoHo. Men allas tillvaro präglas av ensamhet, tomhet och saknad. Leo saknar sitt tidigare, enkla och äventyrliga liv. Ellen saknar närhet och innehåll och är svartsjuk på dotterns relation till nannyn. Sjuåriga Jackie saknar föräldrarnas närvaro och Gloria saknar sönerna som hon lämnat i hemlandet.
 
När Leo åker på affärsresa till Thailand påbörjas ett händelseförlopp som ställer allt på sin spets. Samtidigt bestämmer sig Glorias äldste son för att riskera allt för att mamman ska komma hem igen.
 
Lukas Moodyssons kommentar till globaliseringens problematik och människans utplåning av såväl sig själv som den omgivande världen är minst sagt allomfattande och långt mer storvulen än hans tidigare filmer. Med handlingen förlagd växelvis till New York, Thailand och Filippinerna tar den tidigare independentregissören stora grepp och lyckas pula in allt från nutidsmänniskans brist på mening i ett liv där allt kretsar kring pengar och jobb, över hennes bortglömda behov av närhet och mänskliga relationer, till exploateringen av miljöresurser och västvärldens förnedring av tredje världen i såväl sexturism som utsugning av arbetskraft. Allt i en förpackning som andas högbudget och kvalitativ produktion.
 
Trött på de svikande publikframgångarna med sina senaste filmer har Moodysson med Mammut valt att gå den publikfriande vägen. Borta är den skakiga handkameran, de sjaskiga miljöerna och det näst intill dokumentära uttrycket.
 
På något vis förloras en del av den intimitet, och för all del även den originalitet, som varit utmärkande i Moodyssons tidigare produktion i allt det storslagna. Trots att Mammut är en riktigt bra och angelägen film, är det svårt att bli lika berörd som av exempelvis Fucking Åmål. Och trots sin ångest, svärta och tragik är den inte långt när lika brännande som Lilja 4-ever.
Av den kaxighet och vilja att testa gränser som varit något av Moodyssons kännetäcken märks inte mycket. Istället är Mammut är en ganska snäll film, i en förpackning som dock kan tänkas föra fram det egentligen tunga budskapet till en publik van vid Hollywoods glättighet på ett effektivt vis.
 
Och publiken lär med all sannolikhet inte svika den här gången. Mammut har alla förutsättningar att bli en stor kassasuccé. Såväl enkel och lättillgänglig som (över)tydlig, underhållande och ”varm” – samtidigt som den belyser en angelägen problematik. Måhända kan den också nå den stora amerikanska publiken. Huruvida Mammut som Lukas Moodysson önskar även kommer att ses av en storpublik i Thailand och på Filippinerna återstår att se.
ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Från hjälpklass till mästerskap

Bengt Åberg var pojken som hade det svårt i skolan, fick knega på i de sämsta av jobb, vara glad om han ens fick ett arbete. Men Bengt skulle ta revansch. Så småningom vann han en position som en av Norrlands mera framstående målare. Stig Åke Stålnacke tecknar ett varmt porträtt av en sällsam konstnär och hans måleri.

Läsarnas Fria

Möte med en mångsidig konstnär

Utställningen Förvandlingar & flöden öppnade med en vernissage på biblioteket i Öjebyn strax utanför Piteå lördagen den 3 oktober. I anslutning till detta fick jag en pratstund med den utställande konstnären Berit Gabrielsson.

Läsarnas Fria

Sentida sånger om omsorg

Jag har börjat inse – eller upptäcka – att mångt som är viktigt kommer sent till mig. Jag menar, jag fattar först när andra redan vet vad saker och ting handlar om.

Läsarnas Fria

Mångsidiga Anna månadens skald

Anna Nygren från Kimstad har utsetts till november månads skald av förlaget Alida bok. Den vinnande dikten, kallad Glittrigt presentpapper, tolkar livströtthet med bitter ironi. Dikten är fylld av höstmelankoli, men också av humor.

Läsarnas Fria

Nerkokat destillat av rootsmusik

Vår återkommande musikskribent Bengt O Tedeborg är tillbaka med nya recensioner av countryskivor och även utgivningar inom angränsande musikgenrer. Han finner blues, rock och jazz där varje ton är vägd på guldvåg.

Läsarnas Fria

© 2024 Fria.Nu