• Demonstranter i Detroit protesterar mot beslutet att begära staden i konkurs.
Fria Tidningen

Detroit i konkurs efter nyliberal tvångsförvaltning

När Detroit förra torsdagen ansökte om konkurs var det den största i sitt slag i USA:s historia. Men det var också det senaste steget i en anmärkningsvärd utveckling där stadens valda institutioner ställts åt sidan.

Det var i slutet av mars i år som affärsjuristen Kevyn Orr, som tidigare varit konkursförvaltare för Chrysler, utnämdes till ”finansiell krischef” i den tungt skuldsatta staden. Orr utsågs direkt av delstaten Michigans finansdepartement, utan att de kommunala makthavarna var inblandade i beslutet. De protesterade dock inte heller mot det, fast Michigans guvernör Rick Snyder är republikan och majoriteten i Detroit är demokratisk.

Orr – vars advokatbyrå tidigare har anlitats av flera av de storbanker som finns bland Detroits långivare - fick befogenhet att egenmäktigt göra budgetnedskärningar, sälja ut kommunala tillgångar, stänga kommunala institutioner och myndigheter och riva upp kommunalanställdas kollektivavtal.

Liknande ”krischefer” styr för närvarande 21 kommuner bara i Michigan. I november förra året segrade ett förslag om att avskaffa lagen som gör det möjligt i en beslutande folkomröstning – men delstatsparlamentet klubbade raskt igenom en ny lag med nästan samma innebörd. Lagen föreskriver också att krischefen måste prioritera betalningen av stadens skulder.

Orr har tidigare använt sina befogenheter till att privatisera gatubelysningen – den nye operatören DTE släckte nära hälften av alla gatlyktor – och har ocksa redovisat planer på att sälja bland annat stadens zoo, vattensystem och konstmuseum.

I juni rev han upp kollektivavtal med polisen, brandkåren och nödsamtals-operatörerna; deras nya villkor har ännu inte tillkännagetts. Lagen tillåter en ”krischef” att sänka löner och ändra arbetsvillkor utan förhandlingar.

Däremot definierar Michigans konstitution tidigare anställdas pensionsvillkor som “kontraktsförpliktelser” och därmed omöjliga att röra – normalt sett. Men i fall av en konkurs har domstolar godkännt omfattande kontraktsbrott, noterar fackföreningsskribenten Jane Slaughter.

Hans kritiker menar att konkursansökan snarast är att betrakta som en juridisk manöver just för att komma åt pensionspengarna.

– Jag tror de kommer få det riktigt svårt att bevisa att en konkurs är motiverad. De har en lista över personer de inte betalar, men det finns en ännu längre lista på personer de fortfarande betalar, och de har en hög med vänner och konsulter de betalar. De har inte gått in i processen med ärliga avsikter, och det har vi sagt hela tiden, kommenterade Ed McNeil från de offentliganställdas fackförbund AFSCME.

I juni beviljade Kevyn Orrs administration 300 miljarder dollar i subventioner till bygget av en ny hockeyarena, som en del i en plan att höja statusen för områden i stadskärnan och skapa ett nytt ”underhållningsdistrikt”. Som en del i samma plan har flera komplex med billiga hyreslägenheter tömts.

Fakta: 

Fakta: Detroits kris

Detroit var centrum för USA:s bilindustri under första halvan av 1900-talet och hade som mest två miljoner invånare under 1950-talet. Därefter ökade den utländska konkurrensen samtidigt som många fabriker flyttade till delstater längre söderut med svagare fackliga traditioner. Av de tre stora amerikanska bilföretagen Chrysler, Ford och GM har bara GM idag kvar sitt huvudkontor i Detroit. I takt med detta har också befolkningen minskat till dagens 700 000. Avfolkning och hög arbetslöshet är huvudorsakerna till stadens finansiella problem.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Ett OS kantat av protester

I skuggan av spelen i Rio bubblar missnöjet mot Brasiliens tillförordnade högerpresident Michel Temer.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu