• Ema Telstar vill inte betala för reklamplats. Istället tar man utrymme från små arrangörer som inte har råd och orsakar stora kostnader för kommunen.
Göteborgs Fria

EMA erkänner olaglig affischering

Nästan dagligen kan man se reklam för Ema Telstars arrangemang på lyktstolpar och andra ställen där affischering är förbjuden. Samtidigt ägs företaget av ett av världens största annonsbolag.

Ema Telstar har kontrakt med över sextio av Sveriges populäraste artister, och när någon av dem gästar en stad sätts affischer i fyrfärgstryck upp på alla upptänkliga ställen.

- Man sätter dem till exempel på stolpar, anslagstavlor och träd, säger en tidigare affischerare från Göteborg, och tillägger:

- Elskåp är jättebra, de är platta och fina. Det är lätt att sätta upp dem där och de sitter ofta vid gångbanor och vägar där det går mycket folk.

Det är lokala konsertarrangörer som sätter upp affischerna, med Ema:s goda minne. Mannen som vi har talat med berättar att affischerna kommer i buntar från Ema eller något av de andra stora nöjesbolagen. Det rör sig om flera hundra affischer när det är en stor artist och omkring hundra om det är en mindre.

- Nu inför Springsteenkonserten vet jag ju att det är flera stycken som jobbar med att sätta upp dem i flera dagar. Och det ordnas av Ema själva, tror jag.

Ema Telstar är en del av Clear Channels medieimperium som bland annat har tusentals radiokanaler i USA och når ut till cirka en miljard människor runt om i världen genom olika medier. I Sverige äger koncernen genom dotterbolaget Clear Channel Outdoor omkring 60 procent av utomhusreklamplatserna.

Ema Telstar väljer dock sällan att hyra affischplats av sitt systerföretag.

- Vi gör det emellanåt men det är ju rätt så kostsamt, säger Catarina Oscarsson, pressansvarig på Ema Telstar.

Istället annonserar man i radio och tv. Och när vi frågar om företagets marknadsföringsstrategi erkänner Oscarsson att de även affischerar illegalt.

- Vi undviker ju att sätta affischer på ställen där folk kan bli irriterade på dem. Vi sätter dem på el-skåp och så där.

Men är inte det olagligt?

- Eh, jo det är det nog.

Vid ett andra samtal bara någon timme senare tar hon tillbaka sitt uttalande:

- Tanken är ju att det inte ska annonseras på elskåp. Vi är ju ett stort företag och det är viktigt att vi inte blir förknippade med sådant.

Men förra gången vi pratade så sa ju du att ni annonserar på elskåp, och då lät det inte som något ni ville undvika.

- Alltså, det ska ju inte affischeras olagligt. Det finns ju anslagstavlor, och ställen där vi har kommit överens med ägaren om att vi får affischera.

Vad gör ni när ni ser att era affischer sitter på olagliga ställen?

- Det är ju en diskussion man får ta med dem som affischerar.

Har ni tagit den diskussionen?

- Ja, vi för ju en dialog med dem regelbundet eftersom vi affischerar ganska ofta.

Det påståendet tillbakavisas av affischeraren som berättade att Ema Telstar skickar hundratals reklam-affischer inför varje större lokalt arrangemang.

- Alltså, det faller ju på sin egen orimlighet. Om man på Ema tror att det finns flera hundra offentliga anslagstavlor i Göteborg är det ju uppenbart att man inte har talat med någon på fältet här, säger han.

Det är framför allt på Vasagatan, Nya allén och Avenyn som han satte upp sina affischer när han arbetade med det. Där finns knappast några lagliga affischeringsställen alls.

- De offentliga anslagstavlorna är ju lätträknade i centrala Göteborg. Det är ett problem i sig, säger han.

Åke Sandin på trafikkontoret är en av de ansvariga för att hålla staden ren från affischer. Han medger att det finns väldigt få anslagstavlor i centrala Göteborg. Nu ska man sätta upp några till, antagligen omkring 20 stycken som är ett par kvadratmeter stora.

- Men det förslår väl inte. Affischeringen pågår ju non stop överallt och anslagstavlorna hamnar kanske inte där det går som mest folk.

Trafikkontoret brukar lägga omkring en miljon kronor på att ta ner affischer varje säsong. Nu har man börjat gå renhållningsrundor tre gånger i veckan, men Åke Sandin tror att det behövs kraftigare åtgärder.

- Självklart ska vi gå på dem som hyr kommunalt, Ullevi till exempel. Det får blir något kontrakt där det ingår att de inte affischerar kors och tvärs över hela staden.

Att göra polisanmälan är inte aktuellt, säger Sandin.

- Vi har pratat med polisen men det här är ju inget de prioriterar. Vi får väl se vem som orkar längst helt enkelt. Det blir något slags utnötningsspel.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

"Ledarsidor stöder regeringen med 800 miljoner"

Värdet av den PR som regeringspartierna får på ledarsidor i borgerlig media kan uppskattas till minst 800 miljoner kronor om året, menar Sven Elander som har publicerat en uträkning på sin blogg.

Fria Tidningen

När blev det förbjudet att tänka efter?

”Oskyldig tills motsatsen bevisats”, brukar det heta både inom juridiken och pressetiken. Men när den anklagade är en världskändis gäller tydligen inte det.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu