• Teater Moment gör metateater av August Strindbergs Till Damaskus. På bilden: Lotta Östlin Stenshäll, Pontus Stenshäll och Joakim Stenshäll.
Stockholms Fria

Stenshäll på oväntat besök hos Strindberg

I Moments uppsättning av Till Damaskus (del I) byggs lager på lager av metateater. Andreas Boonstras lekfulla regi smälter samman det imaginära och det reella. En föreställning som konstaterar att scenen bara är försök att nå fram till det verkliga.

Som titeltillägget antyder tar Moment med oss på huvudpersonen Den okändes resa mellan järnvägsstationerna, sökande efter livets mening. Vi följer hans freudianska golgatavandring bland spöken, varulvar, dubbelgångare och övernaturliga makter som pockar på uppmärksamhet.

Till Damaskus rör sig mellan dröm, fantasi och verklighet, och för att kunna gestalta detta använder man en enkel men kongenial scenlösning. Små teatermodeller står uppställda vid sidan av scenen, dekorerade med dinglande plastskelett och dödskallar. En kamera på räls projicerar modellerna, de olika stationerna, på ett vitt fondtyg. De fyra skåde-spelarna, som alla tillhör familjen Stenshäll, sköter kameran som om de regisserade sitt eget sceniska liv och/eller ställer sig utanför och observerar det.

Pontus Stenshäll gör huvudrollen som den fördömde författaren, plågad av skuldkänslor för att ha lämnat hustru och barn. Han slår följe med Damen i Lotta Stenshälls gestalt. Joakim Stenshäll pendlar mellan Läkaren, gift med Damen; den lärde Tiggaren; Den gamle, som i fläckig pyjamas hasar omkring med sin rullator och har fullt sjå med att hala in stomipåsen när han gör sorti genom att lägga sig i den mångfunktionella kistan. Therese S förkroppsligar läkarens Syster; Damens häxliknande mor samt dåren Caesar fången i Läkarens trädgård. Skådespelarna har alla ett brett register och agerar med stor inlevelse- och utlevelseförmåga. Den enda invändningen är att diktionen haltar ibland.

Boonstra tacklar texten genom illusionsbrytande avbrott i Brechts anda som till exempel barnsliga lekar med buttericks-

rekvisita, eller att en av skådespelarna kliver ur sin roll. När Den okände brottas med sina demoner kommer plötsligt repliker på engelska som för tankarna till ett USA som lider av förföljelsemani och storhetsfantasier. Scenerna mellan den groteska läkaren och hans syster med sina idiotiska charader och norgevitsar bidrar ytterligare till distanseringen. Ibland går överdriften lite för långt och förlorar därmed sin effektivitet. Men på det hela taget är det ett väl fungerande och roligt grepp. Även om jag efter pjäsens slut blev tvungen att fråga regissören om vad föreställningens sista replik egentligen var, kan jag bara instämma i välsignelsen som tycks avsluta alla Moments uppsättningar: 'May God bless Gubbängen'.

Fakta: 

TEATER:
Till Damaskus med spöktåget

Av: August Strindberg

Regi/ljus: Andreas Boonstra

I rollerna: Joakim Stenshäll, Lotta Östlin Stenshäll,

Pontus Stenshäll och Therese Stenshäll.

Scen: Moment: Teater (Gubbängen)

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

'Jag vill, jag kan, jag törs' borde vara en självklarhet

Det rådde en förväntansfull, pirrig partystämning på premiärkvällen. Publiken bestod av kultur- och mediafolk blandat med beslutsfattare, Fi-företrädare, politiker, queerspecialister, mångkulturkonsulenter, teaterprofessorer, nostalgitrippande medlemmar från Grupp 8 och andra kvinnogrupper som en gång stod på barrikaderna.

Stockholms Fria

Ett litet frö till en djupare debatt om scenkonsten

Är det rätt att skattemedel finansierar projekt som görs för att dra mycket folk? Ska politikerna över huvud taget lägga sig i? Visionerna och avsaknaden av desamma inom scenkonsten diskuterades på ett seminarium förra veckan. Vi var på plats.

Stockholms Fria

Oz samtalar med de döda

Ända sedan sexdagarskriget 1967 har författaren Amos Oz varit aktiv i olika israeliska fredsgrupper och organisationer där man förespråkat en tvåstatslösning av den israelisk-palestinska konflikten. Han menar att den europeiska vänstern fokuserar för mycket på att hitta någon att anklaga. Under ett besök i Stockholm talade han om sin mors självmord, det patriotiska 1930-talet och om en konflikt som inte är enbart svart och vit.

Stockholms Fria

Politiska frågor ligger i tiden

Efter att under fem dagar tagit del av ett fullspäckat seminarieprogram känner man sig som en tankemässig centrifug. Samtidigt är biennalen ett tillfälle för teatern att visa sina muskler, som kulturminister Leif Pagrotsky påpekade när han klippte det guldglänsande bandet vid invigningen i Norrlandsoperans konsertsal. Den är en unik mötesplats för teaterarbetare att träffa varandra och diskutera teaterns innehåll, mål och mening.
Politiska frågor tycks ligga i tiden. Inom förra säsongens tema, civilisationskritik, satte Unga Riks upp Lisa Langseths pjäs Märk mig! i regi av Richard Turpin. En text om märkeshysterin och den globala orättvisan som tar gestalt i ett par gråtande Nike-skor.

Stockholms Fria

'Israeliska armén fri från kritik'

Mellan 16 och 19 april ägde Stockholms judiska filmfestival rum för trettonde året i rad på biografen Zita. SFT har träffat Shiri Tsur, regissör av dokumentärfilmen On the Objection Front, som handlar om sex israeliska soldater som vägrar tjänstgöra på ockuperat område.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu