• Anna Littorin och Håkan Jonson i en scen av Sista chansen att dansa, ett minimalistiskt drama som är aktuellt på Fria teatern.
Stockholms Fria

Vem behöver ett solarium när solen skiner?

Vad är det som gör att en man som står ansikte mot ansikte med döden går till ett solarium? Den frågan är slutrepliken i den australiska dramatikern Joanna Murray-Smiths pjäs Sista chansen att dansa som nu har fått skandinavisk premiär på Fria teaterns intima annexscen på Kungsholmen.

Den danska regissören Ulla Gottlieb, som tidigare uppmärksammats för bland annat tv-produktionerna Löven i Vallombrosa och Sanning och konsekvens av Lars Norén, har iscensatt detta stycke som ett smidigt kammarspel stämningsfullt inramat av Erik Saties stillsamma pianotoner. Scenografin, som består av skjutbara skärmar klädda med genomskinliga boksidor, är effektiv i det minimala scenrummet.

Vi får följa hur det intellektuella paret Honors och Gus 32-åriga äktenskap plötsligt är i upplösning. Honor har lagt sin egen framgångsrika författarkarriär som poet åt sidan och satt sitt liv på paus för att istället ta hand om familjen och stötta sin man Gus under hans journalistiska karriär. Dottern Sophie studerar feministisk historia vid universitetet. Som en orm nästlar sig den åmande, kråmande Claudia - en ung, snygg, sexig, ambitiös wannabeförfattare - in i paradiset i form av en journalist. Hon vill porträttera den numera nästan legendariska kritikern Gus, som i sin tur faller som en kägla, drabbad av den stora passionen. Han bestämmer sig snabbt för att lämna äktenskapet med Honor i en fåfäng

föreställning om att ersätta sin egen vardagliga alienation. Därefter får vi följa konsekvenserna av händelseförloppet och hur det påverkar denna kvartett människor som alla tvingas omvärdera sina liv.

Relationen mellan Honor och Gus gestaltas lyhört och känsligt och emellanåt avvaktande av Birgitta Sundberg respektive Håkan Jonsson. Sundberg lyckas väl med att pendla mellan små ironier, smärta, raseri och försök till kompromiss.

Ida Wahlund, nyss utexaminerad från Teaterhögskolan i Luleå, gör det bästa av de få scener dottern Sophie har till sitt förfogande.

Hon anklagar mamman för att ha dödat sig själv genom sitt offer och tar älskarinnan i försvar. Vid ett senare tillfälle i en scen med Claudia erkänner hon att hennes kraft kommer från vad hon uppfattade som föräldrarnas starka kärlek till varandra. Men nu när den bilden krakelerar, gungar världen under hennes fötter. Det finns en botten och en trovärdighet i Wahlunds spel som jag gärna hade sett mer av.

Claudia, här spelad av Anna Littorin, ser relationen med Gus som en bytesaffär. Hon vill bygga upp ett kontaktnät och samla på sig kulturellt kapital. I gengäld ger hon sin kropp och ungdom. Att den annars intelligenta Gus inte ser igenom hennes övertydliga, genomskinliga ambitioner är dock en gåta.

Diskussionen om passionen som en eventuell narcissistisk egotripp kontra den långvariga relationen som bygger på vänskap, lojalitet och en gemensam historia är ett ämne det har skrivits åtskilligt om.

Murray balanserar farligt nära banalitetens gräns, även om dialogen bitvis glimtar till. Pjäsen överraskar aldrig och förutsägbarheten och bristen på originalitet tycks vara en del av konceptet. Vi inser alla tidigt att Gus inte behöver ett solarium när solen trots allt skiner där hemma.

Fakta: 

TEATER
Sista chansen att dansa

Manus: Joanna Murray-Smith

Översättning: Ulla Gottlieb och ensemblen

Regi: Ulla Gottlieb

Medverkande: Birgitta Sundberg, Håkan Jonson,

Anna Littorin, Ida Wahlund

Scen: Fria Teaterns lilla scen, Bergsgatan 11

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

'Jag vill, jag kan, jag törs' borde vara en självklarhet

Det rådde en förväntansfull, pirrig partystämning på premiärkvällen. Publiken bestod av kultur- och mediafolk blandat med beslutsfattare, Fi-företrädare, politiker, queerspecialister, mångkulturkonsulenter, teaterprofessorer, nostalgitrippande medlemmar från Grupp 8 och andra kvinnogrupper som en gång stod på barrikaderna.

Stockholms Fria

Ett litet frö till en djupare debatt om scenkonsten

Är det rätt att skattemedel finansierar projekt som görs för att dra mycket folk? Ska politikerna över huvud taget lägga sig i? Visionerna och avsaknaden av desamma inom scenkonsten diskuterades på ett seminarium förra veckan. Vi var på plats.

Stockholms Fria

Oz samtalar med de döda

Ända sedan sexdagarskriget 1967 har författaren Amos Oz varit aktiv i olika israeliska fredsgrupper och organisationer där man förespråkat en tvåstatslösning av den israelisk-palestinska konflikten. Han menar att den europeiska vänstern fokuserar för mycket på att hitta någon att anklaga. Under ett besök i Stockholm talade han om sin mors självmord, det patriotiska 1930-talet och om en konflikt som inte är enbart svart och vit.

Stockholms Fria

Politiska frågor ligger i tiden

Efter att under fem dagar tagit del av ett fullspäckat seminarieprogram känner man sig som en tankemässig centrifug. Samtidigt är biennalen ett tillfälle för teatern att visa sina muskler, som kulturminister Leif Pagrotsky påpekade när han klippte det guldglänsande bandet vid invigningen i Norrlandsoperans konsertsal. Den är en unik mötesplats för teaterarbetare att träffa varandra och diskutera teaterns innehåll, mål och mening.
Politiska frågor tycks ligga i tiden. Inom förra säsongens tema, civilisationskritik, satte Unga Riks upp Lisa Langseths pjäs Märk mig! i regi av Richard Turpin. En text om märkeshysterin och den globala orättvisan som tar gestalt i ett par gråtande Nike-skor.

Stockholms Fria

'Israeliska armén fri från kritik'

Mellan 16 och 19 april ägde Stockholms judiska filmfestival rum för trettonde året i rad på biografen Zita. SFT har träffat Shiri Tsur, regissör av dokumentärfilmen On the Objection Front, som handlar om sex israeliska soldater som vägrar tjänstgöra på ockuperat område.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu