González utlovar punkigare Clandestino | Fria.Nu
  • José González har som gästcurator satt sin prägel på årets program till Clandestinofestivalen. En av akterna som han bokat är musikern, sångerskan och politisk aktivisten Madame Gandhi.
  • Några av höjdpunkterna i programmet är Madame Gandhi... ... Kokoko! ... ... och Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou.
Fria Tidningen

González utlovar punkigare Clandestino

På årets Clandestinofestival har José González två roller. Dels som artist, men han är också gästcurator. Fria träffar honom inför festivalen i hemstaden Göteborg.

Årets Clandestinofestival är den femtonde i ordningen. Programmet är fullproppat med politik och musik. Musiker från Sudan, Angola, Bosnien, Sierra Leone och Sverige. Bland annat.

Ett av de svenska inslagen är José González som spelat på festivalen förut, både med Junip, 2011, och solo tre år senare. Men att vara delaktig i ett program är en ny erfarenhet, berättar han när vi ses i en trädgård nära Slottsskogen.

– Jag har tillfrågats tidigare, av Stockholm Resilliance Center som jobbar med frågar om global uppvärmning och hållbar utveckling, men hade inte tid då. Clandestino kändes rätt, jag hade ett hål i kalendern, och det är lagom med jobb, jag behöver inte ta ansvar själv. Och så är jag peppad på konceptet, jag gillar att det finns en röd tråd och festivalen är ingen kulturtantsblandning utan är punkigare, råare.

José González säger att han rört sig i festivalens periferi, uppträtt, men även varit där som vanlig besökare och spelat skivor vid något sammanhang. När han blev tillfrågad att vara gästcurator var delar av programmet redan bokat, som afrobeatlegenderna Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou.

– Etnodelen var maxad redan så jag försökte bjuda in mer ungdomlig musik. Family Atlantica tackade ja med en gång, jag är spänd på hur de låter live, jag gillar sångerskans röst. Building Instruments är experimentella, men även ambient och lekfulla.

Bokning som José González pratar allra mest om är den av Madame Gandhi (Kiran Gandhi), amerikansk musiker och aktivist, som trummat bakom megakändisen M.I.A., men som är okänd under eget namn och som har vissa kopplingar till Sverige.

– Hon är aktivist och blev känd när hon sprang London Marathon blödande, för att uppmärksamma mens. Hon var även med i en kampanj om kläder till tjejer som klädföretaget Monki startade. Madame Gandhi är ganska ny som soloartist, första skivan, en ep, släpptes i vår.

Den egna musiken pendlar just nu mellan solokonserter och ett projekt med orkester. En liveplatta med orkestern kommer så småningom. Han stressar inte fram nya låtar, säger att han har börjat komma igång med skrivandet, till både Junip och sig själv, men ägnar mest tid till att förnya och förvalta sina gamla låtar.

Han har inspirerats en hel del av musiker från Mali och tuareger som Bombini – som han hängde med ett dygn i Göteborg i höstas – och Tinariwen. Men de två spelningarna han gjorde med Tinariwen för några år sedan var inte så lyckade.

– Jag hade övat in låtar som jag gillade, som var nya och populära, men när jag träffade Tinariwen berättade de att de inte spelade just de låtarna eftersom Ibrahim (Ag-Alhabib) som sjöng dem inte kunde vara med på den turnén. Så jag bara spelade, jammade, med dem. Det gick sådär.

Nyligen har han varit ute på mindre turnéer i Libanon till exempel, spelat i Istanbul och Azorerna (!). På hemmaplan är det Masthuggskyrkan som hägrar.

Är det problematiskt att spela i ett rum präglat av en särskild religion, eller är det något du uppskattar?

– Jag har spelat i flera kyrkor tidigare, i Chicago, i London. Det brukar smyga in kyrkor på turnéerna. Min musik har en sakral ådra, en existentiell ådra, jag tycker om att leka i det gränslandet. Men jag försöker att inte hålla mig till vidskepligheter. Samtidigt finns det uppenbara poänger med det rituella och att samlas i grupp, säger José González.

Fakta: 

Clandestino Festival

När: 8-11 juni

Var: Festivalen håller till på Pustervik, Masthuggskyrkan och Oceanen – där invigningskvällen hålls den 8 juni. En del av konserterna hålls på konstskolan Gerleborgsskolan och Bottna Kyrka.

Artister: Noura Mint Seymali, Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou, Nahawa Doumbia, Noura Mint Seymali, Madame Gandhi m. fl.

Info: www.clandestinofestival.org

Annons

Rekommenderade artiklar

Ett proggband med många liv

Träd, Gräs och Stenar lever vidare. Fria träffar Jakob Sjöholm, den enda kvarvarande originalmedlemmen, för att prata om makrobiotik, progg och om nya skivan Tack för kaffet.

Fria Tidningen

Jazzdrama målat i blåa toner

I sin förra film berättade Kasper Collin om Albert Ayler. Nu är han aktuell med en ny jazzdokumentär, om trumpetaren Lee Morgan som 1972 sköts till döds av sin sambo.

Fria Tidningen

Låtar som kommer från drömmar

Som medlem i Den stora vilan känns det logiskt när Thomas E. Frank säger att han drömt flera av sina låtar. Tre månader är titeln på soloskivan, som redan gett eko utanför Göteborg.

Fria Tidningen

© 2019 Fria.Nu